Så här stöttar vi Sigtuna

Kära samarbetspartners,

En större utmaning än den Sigtunas besöksnäring just nu står inför är det svårt att tro att staden upplevt under de 1000 år som Sigtuna välkomnat besökare.

Besöksnäringen är den bransch som hittills drabbats allra värst av Coronakrisen. Runt om i Sverige står tomma restauranger och hotell – något ingen hade kunnat förutspå skulle kunna ske på detta sätt. Evenemang och fester är framflyttade eller inställda. Mötesplatserna står tomma. Avgångarna från Arlanda är väldigt få.
Idag är vi till stor del hänvisade till den digitala tekniken för våra sammankomster men jag tror att efter krisen kommer fysiska möten att vara viktigare än någonsin. För att skapa samhörighet är värdet i de verkliga, fysiska mötena ovärderliga. Läget är extremt tufft men att det också finns glädjeämnen. Jag hör och upplever att er personal är fantastisk, att engagemanget lokalt är stort. Jag har en bra dialog med Sigtuna kommun som ser er kamp och gör vad de kan för att stötta. Jag är mycket tacksam och stolt över det engagemang och den vilja till hjälpsamhet och lojalitet som vi just nu ser.
Nedan kan du ta del av vad vi på Destination Sigtuna hittills koncentrerat vårt arbete kring och hur vi planerar framåt.

Påverkansarbete
Redan den vecka då regeringen beslutade sig för att förbjuda större folksamlingar än 500 personer förstod vi att Coronaviruset skulle få enorma konsekvenser för branschen. Efter samtal med ett antal av er under tisdagen den 10/3 och onsdagen 11/3 insåg vi att vår roll måste vara att samla underlag till en gemensam lägesbild för att förmedla en sådan till viktiga instanser (politiker, tjänstemän och branschorganisationer). Angeläget var också att i detta akuta läge så långt möjligt ge er chansen att få svar på de viktigaste frågorna. Den 16/3 samlades vi till ett möte med vår politiska ledning, näringslivschefen, Visita och Svenskt Näringsliv. Stort tack till alla er 25 olika aktörer som medverkade. Mötet resulterade i ett otroligt snabbt agerande från Sigtuna kommuns sida med ett insättande av stödåtgärder och kanaler för vidare diskussioner. Sigtuna kommun var i stort sett först ut i Sverige med ett krispaket.
Vi som destinationsbolag har sedan dess suttit med i ett antal samtal med olika aktörer i näringen kring vilka åtgärder som behöver göras. Vi har också skaffat fram statistik för att kommunen skall kunna arbeta vidare på en framställan om stöd från regeringen kopplat till den pågående krisen.

Marknadsföring
Påverkansarbetet fortsätter men ett större fokus läggs nu på marknadsföring. Varje dag ser jag fina bevis på att ni i näringen gör allt för att anpassa er till nuläget. Ni erbjuder take away, hemkörning, utomhusaktiviteter, nya sätt att handla och kommer med olika fina erbjudanden. Allt för att hålla branschen vid liv samtidigt som ni fortsätter att leverera med den höga kundupplevelse som ni alla står för. Det är imponerande!
Jag vill att ni ska veta att vi på destinationsbolaget gör allt vad vi kan för att stötta er. Just nu arbetar vi med att tidigarelägga vår marknadsföring för att nå våra närområden i det vi kallar hemester. När omvärlden ser ut som den gör finns målgrupperna i vår direkta närhet eller upp till 1 – 1 ½ timme från oss.

Hemester
För närvarande samlar vi information till alla de hemestertips som vi kommer att kommunicera i den kampanj som snart rullar igång.
Tipsen kommer vi givetvis även att dela med er för att ni ska kunna kommunicera och hotellen paketera dem till sina gäster.
Vi har fört samtal med vår partner Aktivitetsteamet som med all sannolikhet kommer att kunna spetsa det redan befintliga utbudet i Sigtuna genom att erbjuda aktiviteter i form av mountaibike, segway och kajak vid strandpromenaden.
Sigtunaguideförening kommer att kunna erbjuda guideturer för privatpersoner i sommar – jag ber att få återkomma med mer detaljerad information och tider från dem.

Redan idag visar våra undersökningar att 83% av alla besökare i Sigtuna är från Sverige. Svenskar är vana dagsbesökare i Sigtuna men nu behöver vi även arbeta för att få dessa privatgäster att stanna kvar hos oss över natten.
Ta nu verkligen tillfället i akt att lägga in era paketerbjudanden mot privatpersoner på vår hemsida för marknadsföring http://destinationsigtuna.se/evenemangstips/ genom att klicka i ”paket” i kategori gör du det synligt som erbjudande. Era paket är viktiga för oss i vår kommunikation och kommer att vara synliga i våra kanaler och under https://destinationsigtuna.se/bo/paket/

Stötta Sigtuna
Vår kampanj #stöttasigtuna med hemsida http://destinationsigtuna.se/stottasigtuna/ syftar till att stötta och hylla det lokala och att driva trafik lokalt till era verksamheter. Målgruppen är lokalbefolkningen. Tagga era inlägg i sociala medier med #stöttasigtuna alternativt skicka era erbjudanden och veckomenyer till caroline.englund@destinationsigtuna.se
Just nu driver vi trafik till den undersida där vi visar erbjudanden med digital annonsering hos marsta.nu och sigtunabygden.se och så klart i våra egna digitala kanaler. Engagemanget är stort och undersidan är för närvarande vår mest besökta.

Nedan finner ni den “logga” vi tagit fram för marknadsföringen av #stöttasigtuna. Använd gärna den i er kommunikation och länka gärna till http://destinationsigtuna.se/stottasigtuna/
Just nu utvecklar vi vår undersida #stöttasigtuna till att bli mer lättnavigerad. Genom en filterfunktion kommer besökaren kunna filtrera ut take away, presentkort, övernattning och övrigt. Vi försöker hålla oss uppdaterade via er kommunikation, men skicka gärna information även till caroline.englund@destinationsigtuna.se

Vi lyfter också många av destinationens alla fina utomhusaktiviteter tillsammans med uppmaningen att ta med sig mat från hotellen, Caféer och från restaurangerna.
Genom filmen med tips: https://youtu.be/SB7qw9MSiiQ


Genom bearbetning av pressen

https://www.unt.se/sigtunabygden/stark-kropp-och-sjal-med-ingegerd-5546641.aspx


Ökat ägarbidrag från Sigtuna kommun

Sigtuna kommun har givit destinationsbolaget ett ägarbidrag om 500 000 kr. Pengar avsedda att användas för att så snart det är möjligt åter locka besökare till vår fantastiska destination. Planeringen för hur dessa medel skall användas på bästa sätt har påbörjats.
För att hitta rätt i kommunikationen kommer vi att behöva en referensgrupp. Vi skulle därför uppskatta om några av er, trots att ni har mycket annat arbete, skulle kunna lägga en timme eller två för att tillsammans med oss göra detta arbete riktigt bra. Hör gärna av er till mig anna.lakmaker@destinationsigtuna.se om ni vill vara med.
Coronakrisen är en av de tuffaste utmaningar vi någonsin upplevt men vi i Sigtuna har en lång tradition av att samverka och jag är övertygad om att det är just den förmågan som kommer vara bärande i vårt fortsatta arbete framåt. Vi har så mycket att erbjuda i vår destination och jag ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med er.

Jag avslutar med en riktigt rolig nyhet.
7 april började Alexander Kercevic sin anställning hos oss.

Alexander är en mycket efterlängtad kollega som kommer att förstärka bolaget med sin långa erfarenhet, ni kommer att komma i kontakt med Alexander i samband med våra marknadskampanjer och våra marknadsföringsevenemang.
Har du tankar, idéer eller tips så uppskattar jag mycket att höra ifrån dig.

Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna AB
0739443421
Anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

Lämna en kommentar