Oktober 2020

Sommaren har passerat med råge, en mycket annorlunda sommar mot tidigare år. Mötesanläggningarna i destinationen kämpar med många avbokade mötesgrupper och få nya bokningar. En ljusglimt är att vi ser en ökad efterfrågan på privatmarknaden, många av de hotell i Sigtuna stad som valde att ha öppet i sommar, haft i stort sett fullbokat på helgerna med privatgäster som vill uppleva denna fantastiska destination. Detta ser vi fortsätter in mot hösten- mycket glädjande.

Vi ställde om och gick starkt med en Hemesterkampanj för att visa framförallt närmarknaden hur fantastiskt det är att besöka destinationen Sigtuna. I mitt förra partnerbrev berättade jag kort om statistik och resultat från sommaren. Läs bloggen här

Igår vandrade vi Ingegerdsleden mellan Rosersbergs slott och Mariakyrkan i Sigtuna. Vandringen är en av aktiviteterna i det samarbete vi har med Sigtuna församling, Sigtuna museum & Art och Sigtunastiftelsen. Målet med samarbetet är att lyfta leden som besöksmål, Ingegerd som historiskt viktig person, lyfta pilgrimsvandring som en aktivitet och locka besökare att bo över och shoppa på plats i Sigtuna.

På gång just nu….

Hösten
Inför höstlovet kommer vi att lyfta allt som händer i destinationen. Meddela din aktivitet till caroline.englund@destinationsigtuna.se för att få möjlighet att finnas med i den kommunikationen.

Hjälp oss med information om julen.
Just nu arbetar vi med marknadsföringen kopplat till Julen i Sigtuna.
Julen blir inte på samma sätt som vanligt då restriktionerna gör att inga tillstånd ges för offentliga tillställningar för mer än 50 personer. Julmarknaderna lockar i vanliga fall långt mer än så. Vi arbetar just nu stenhårt med att hitta bra lösningar som tar hänsyn till restriktionerna men även lockar så många besökare som möjligt till vår destination under julen.
Men det händer så mycket mer än bara julmarknad i vår destination. Låt oss veta vad du som partner till Destination Sigtuna planerar inför julen så att vi kan samla och marknadsföra allt det fina som juldestinationen Sigtuna erbjuder. Har du paketerbjudande, roliga händelser, något speciellt evenemang i din butik eller bara recepttips som vi kan dela- låt oss veta?
Vi planerar just nu marknadsföring i print och digitalt och en ny utvecklad samlings sida för julen under destinationsigtuna.se.

SAVE THE DATE
Frukostklubben
Den 16 oktober kl. 07:30 träffas Frukostklubbsmedlemmar och partners till Destination Sigtuna på Steningevik. Värd för Frukostklubben är Steningevik och talare presenteras i den inbjudan som inom kort går ut.
Som vanligt uppmanar vi dig att följa FHM ´s rekommendationer.

SYNLIGHET
Att presentera nyheter och intressant information samt att bearbeta press är en viktig uppgift för oss på Destination Sigtuna. Vi varvar köpt utrymme med förtjänad och här ses ett axplock av vår synlighet den senaste tiden.

Hemsterkampanjen har gett destinationen mycket uppmärksamhet bland annat i Sveriges vackraste omväg, P4Stockholm,
Sigtunamodellen har fått mycket uppmärksamhet i pressen.
Bland annat i VD tidningen, Travel News, Meetings International och Resumé.

Samarbeten
@Stockholmfood @nathaliec136

PÅ LÅNG SIKT
Det händer mycket i vår destination, både på kort och lång sikt. Vi försöker presentera de positiva långsiktiga händelserna här. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i tidsplaner.
• Swedish Game Fair på Skokloster 28-30 maj 2021
• Etablering av Sigtuna Bike Arena har påbörjats 2020
• Scandinavian XPO- planerad öppning i årsskiftet 2020/2021
• Arlanda Hotel och Vattenland – planerad invigning 2022

Trevlig helg!

Vänligen ,
Anna Lakmaker
Vd- Destination Sigtuna

Lämna en kommentar