November 2020

Kära partners,

Det har utan tvekan varit ett knepigt år med många utmaningar, men vi fortsätter att ha målet i sikte. Sigtuna som destination skall vara ett eftertraktat besöksmål med många besökare som genom att välja att komma just hit stärker näringslivet.
Själv ser jag fram emot kommande månader med julen som ett härligt avslut på ett märkligt och lärorikt år.
Julstämningen i Sigtuna är verkligen unik, stämningen kring våra butiker runt om i destinationen, naturen, förhoppningsvis lite snö, julbord (på plats eller som takeaway), godsaker från gårdsbutiker, ljus från stearinljusfabriken och gotter, ja Sigtuna bjuder verkligen på julstämning i alla hörn.
Passa på att stötta dina kollegor i näringslivet på så många sätt som möjligt under dessa annorlunda och utmanande tider.

Vad gör vi just nu….
Julen blir onekligen annorlunda, just nu arbetar vi med att inspirera våra målgrupper genom att berätta om alla aktiviteter kopplat till julen. Vi kommunicerar på vår landningssida om julen om Julbord, julhandel och Julweekend hos våra partner. Se Jul i Sigtuna här

Sigtuna är i sedan många år en älskad Juldestination. Destinationen Sigtuna är känd för att ha många julmarknader men i år gör rådande restriktioner att ingen av de som i vanliga falla arrangerar julmarknader har möjlighet att göra det i år. Det är så klart svårt att veta men vi tror att många kommer att besöka oss även i år, julmarknader eller ej. För att undvika folksamlingar kring de mest populära platserna i vår destination arbetar vi med att driva rörelse i hela vår destination. Detta gör vi genom en karta som visar vilka platser som har öppet och uppmanar till rörelse och besök runt om vår destination. Se kartan här

Gröna November är ett marknadsföringsprojekt som varje november ger oss möjlighet att belysa de aktiviteter och insatser medlemmarna i nätverket Hållbar Destination.
Vi lyfter i år nätverket Hållbar Destination genom:
-Ett ny hållbar matguide Smaka på Sigtuna med tips, erbjudanden och inspiration. se guiden här
-Utställning i Drakegårdens turistbyrå- även om Turistbyrån på Drakegården är stängd tillsvidare finns möjlighet att se utställningen genom fönstren rån Stora Gatan.
-Vi har precis släppt SvinnGott filmer, baserade på recepthäftet Svinngott Se filmerna här
– Våra sociala medier har under November i stort sett fokuserat på Hållbar Destination.

Partnerträff 24 november
Varje år planerar vi ett antal partnerträffar. Destinationsdagen genomfördes den 14 februari och i juni träffades vi för en partnerfrukost. Den sista träffen för året genomfördes digitalt med information om året, med talare från Visit Sweden som talade om bilden av Sverige utomlands, SSHL berättade om den nya satsningen på en utbildning inom Hospitality, Sigtuna Bike Arena berättar om skapandet av Sveriges nya cykeldestination i Sigtuna och avslutningsvis fick vi lyssna till Swedavia som informerade om deras tankar kring framtiden för Arlanda. Se agendan här
Vår förhoppning är att dessa träffar skall ge er partner så mycket information och omvärldskunskap som möjligt, allt för att kunna ligga steget före i omställning och utveckling.

Presentkort- årets julklapp i Sigtuna
De rådande restriktionerna gör att den fysiska handeln kommer att minska under jul. Julhandeln är för många butiker en av de viktigaste perioderna på året.
Vi vill gärna tipsa om att många av de verksamheter som finns inom destinationen säljer presentkort. Ett presentkort är en mycket uppskattad gåva för både personal, syster, bror och svärmor. Ett mycket bra sätt att dessutom stötta vår viktiga lokala handel.
En nyhet är att Sigtuna stads företagare har precis lanserat sitt presentkort som gäller i stort sett alla butiker i Sigtuna stad. Läs mer om presentkortet här

Jul i Sigtuna material,
Destination Sigtuna har ett antal bilder och loggor som kan stärka er parters i er kommunikation.
Just nu med fokus på julen.
Materialet är fritt att använda, instruktioner finns då fotograf eller källa behöver anges.
Mappen kan du ladda ner här

Kommunikation och marknadsföring 2021
Vi arbetar intensivt med att förbereda våra planerade kampanjer inför nästa år. Omvärldsbevakning, behov från näringen och de just nu kortsiktiga prognoser som finns att tillhandahålla ligger som grund för våra valda kampanjer.
Vi har precis lanserat en undersida för vår första kampanj 2021 LOVE Sigtuna, kampanjen syftar till att lyfta destinationen som den fantastiska plats den är för romantik, bröllop och firande av högtider och årsdagar.

Vill du som partner synas i kampanjen, är det något du saknar på undersidan så hör av dig till Alexander.
Övriga nu planerade kampanjer under 2021 är Aktivt liv, Hemester, Höst i sigtuna, Sigtunamodellen (möten) samt Jul i Sigtuna.

Save the date
Nästa Frukostklubb genomförs den 4 december. Denna gång sänder vi Frukostklubben digitalt.
Talare är Pelle Lydmar, entreprenör inom hotell och restaurang och ordförande i Visita Stockholm.
I Inbjudan finns länk till mötet.
27 januari- uppstartsmöte tillsammans med er partners för kampanjen Love Sigtuna – kallelse kommer att skickas ut.

PRESS
6 pressmeddelanden har skickats ut under perioden vilket resulterat i 24 publiceringar. Sigtunamodellen var det pressmeddelandet som nådde flest publiceringar.

SOCIALA KANALER
Vi fortsätter och jobba aktivt i våra sociala medier. Vi fokuserar främst på Facebook och Instagram men kommer även under 2021 jobba mer aktivt på Linkdin. Vi tar tacksamt emot förslag på bild och texter från er. Maila gärna underlag till Caroline på. Vi uppskattar så när ni delar våra inlägg för vi kan tillsammans sprida information om Sigtuna.

Om ni inte redan följer oss gå gärna in och gör det på;

Instagram hhttps://www.instagram.com/destination_sigtuna

Facebook

Linkedin

TIPS

Företaget Placebrander hjälper 4 stycket besöksnäringsföretag i kris med affärsutveckling och fri rådgivning:
https://placebrander.se/5-tips-for-affarsutveckling-och-ansok-om-fri-radgivning/

Lämna en kommentar