Prenumerera på bloggen!

18 september

Upplev Ingegerdsleden den 4 oktober

Visste du att Ingegerd, Sveriges första kvinnliga helgon, föddes i Sigtuna?*

,

 

 

 

 

 

Ingegerdsleden som uppkallats efter henne, är en 11 mil lång pilgrimsled som går mellan Storkyrkan i Stockholm, via Mariakyrkan i Sigtuna, till Domkyrkan i Uppsala. Leden slingar sig genom Upplands vackra natur och sträckan, som delats in i 7 etapper, går på skogsstigar, gång- och cykelvägar och gamla landsvägar, mellan medeltidskyrkor, fornlämningar, gamla bondbyar, slott, herresäten och sjöar.
En av dessa etapper passerar igenom destinationen Sigtuna med en sträckning från Rosersbergs slott till Mariakyrkan i Sigtuna.

Med en trendbarometer inom besöksnäring och turism som pekar spikrakt mot upplevelser, kontemplation och aktivt liv satsar vi tillsammans med Sigtuna församling, Märsta pastorat och Sigtuna Museum & Art på att lyfta denna vackra etapp av leden.
Förhoppningsvis väljer man som vandrare även att stanna kvar i vår destination över natten, äter en bit god mat, shoppar och upplever allt annat som finns att se.

 

Fredagen den 4 oktober följer vi Ingegerds fotspår och pilgrimsvandrar

Den 4 oktober kl 09.30, med start vid Rosersberg slott, går vi leden tillsammans med våra vänner och inbjudna. Så klart vill vi även att ni kommer med oss!
Vandringen beräknas att ta mellan 4-5 timmar och kan vara en perfekt aktivitet för dig och din personal. Inge föranmälan behövs och det kostar inget, så bara att dyka upp njuta av vandringen.

DATUM:  fredag 4 oktober

TIDER:  9:30                 Samling vid Rosersbergs slott
13:00-15:00   Mottagande i Maria kyrkan

 

Förutom vandringen den 4 oktober marknadsför vi leden via Destination Sigtuna, Sigtuna församling, Märsta pastorat och Sigtuna museums kanaler så som hemsidor, Instagram, Facebook men även med annonser i Sigtunabygden, Sverigemagasinet och i DN-resebilagan. Vi bearbetar utvald press att man långsiktigt kommer att skriva om leden och upplevelsen kring att vandra den.
Budskapet är att det är lätt att ta sig hit, härligt att gå vandrings- och pilgrimsleden och att vi i Destinationen Sigtuna har alla möjligheter att erbjuda övernattning, god mat och historiska upplevelser.

 

*HISTORIEN OM INGEGERD – SVERIGES FÖRSTA KVINNLIGA HELGON
Ingegerd var dotter till Olof Skötkonung, den förste döpta kungen i Sveariket, och därmed sondotter till Sigtunas grundare Erik Segersäll. Troligen växte hon upp på kungsgården i Sigtuna. Hon blev av politiska skäl bortgift med storfursten Jaroslav i Novgorod som tillhörde den nordiska Rurikätten som hade makten i dåtidens ryska rike.

Hon var en inflytelserik fredsmäklare som mäklade fred mellan stridande bröder och tog namnet storfurstinnan Irina (”fred”). Hon hade stor del i skapandet av det som blev det dåtida Ryssland med centrum i Kiev. Irina och Jaroslav fick 10 barn, varav flera blev furstar och drottningar och medlemmar i olika regerande furstehus i Europa. Ättlingar finns än idag.

Före sin död den 10 februari 1050, avlade hon klosterlöfte. Hon blev nunnan Anna som efter sin död helgonförklarades i den ryskortodoxa kyrkan som den heliga Anna av Novgorod, det första svenskfödda helgonet. Troligen ligger hon begravd i Kiev. Hon har två helgondagar i den ryska kalendern: 10 februari (hennes dödsdag) och den 4 oktober.

12 juli

Nära miljonen gästnätter, Litteraturfestivalen 2020 och sommarhälsning från oss!

Kära samarbetspartners!                                                              Sigtuna- 12 juli 2019

 

Så fort veckorna går- midsommarafton har redan hunnit passerat och för många av oss väntar en välförtjänt sommarsemester.

Från mitt kontorsrum på Drakegården har jag utsikt över Stora Torget och en del av Stora gatan, jag ser och hör genom mitt öppna fönster dagligen alla turister, både svenska och utländska, som får uppleva just denna del av vår destination – Sigtuna stad.
Vi har alla en känsla av att turistbussarna i sommar är fler än på många år. Sigtuna stad är ett av många vackra och populära besöksmål i Sigtuna kommun som vi får förtroende från er och från våra ägare att marknadsföra.

Det är många som hittar till oss. När vi läser den färska statistiken för 2018 ser vi att närmare en miljon kommersiella gästnätter genomförs varje år i Sigtuna, en ökning med nästan 50% på 10 år! Men vi har ju vanan inne i vår destination, i 1 000 år har vi välkomnat besökare från olika delar av världen.

Som en effekt av alla dessa besökare så omsätter besöksnäringen mycket i Destinationen Sigtuna, 42,7 miljarder totalt ( borträknat Arlanda 2,4 miljarder).

Vilka är det då som kommer då till Sigtuna? 82% av våra besökare är faktiskt svenskar. Tittar vi på våra internationella besökare kommer de flesta från USA, Norge, Storbritannien och Tyskland.

Sigtuna Litteraturfestival
En enig styrelse tog på det senaste styrelsemötet beslut om att ge Destination Sigtuna uppdraget att den 9 maj 2020 genomföra den 7 upplagan av Sigtuna Litteraturfestival. Något vi ser mycket fram emot.  Det förberedande programarbetet är redan uppstartat tillsammans med Piratförlaget, Natur och Kultur och Sigtunastiftelsen.

Vi märker att intresset för Sigtuna Litteraturfestival är enormt och när vi gick ut med pressmeddelandet om att festivalen blir av så blev det en nationell nyhet. Över 20 tidningar skrev om nyheten, däribland Svenska Dagbladet, Sydsvenska Dagbladet och Göteborgs Posten.

Sigtuna möte
Den 31 augusti och 1 september genomförs Sigtuna Möte, detta arrangemang genomförs som vanligt i 1912 års anda.
HÄR kan du läsa mer om programmet.

Synlighet på plats i Drakegården
Vi vill påminna om möjligheten att för dig som samarbetspartner synas på plats i Drakegården. Som partner har du möjlighet att visa dina evenemang och lägga dina flyers i ”hallen” på Drakegården, ett rum som årligen besöks av ca 80 000 personer.

Evenemangskalendern
Vår evenemangskalender är den mest välbesökta sidan på vår hemsida.
Just nu är den lite väl tom, vi vet att det sker massor av spännande saker i vår Destination. Fyll på i kalendariet så att vi kan hjälpa er att marknadsföra era evenemang.

HÄR hittar du kalendern.

Titta även gärna igenom den information som vi har om er på vår hemsida. Stämmer kontaktuppgifterna, öppettider och är bilderna fortfarande representativa för er verksamhet? Om inte låt Caroline veta så ändrar vi på sidan. caroline.englund@destinationsigtuna.se eller till mig på anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

Sigtunapåsar- gratis för er samarbetspartners
Vår huvuduppgift är att marknadsföra destinationen Sigtuna och för det ändamålet tar vi varje år fram ett antal marknadskampanjer och en del trycksaker/produkter.

En av dessa produkter är vår papperskasse med Sigtuna First logga på. Vi vill gärna att kassen används och därför vill vi erbjuda dig som samarbetspartner möjlighet att utan kostnad, använda Sigtuna-kassarna i din verksamhet. Kom gärna in på Drakegården och hämta ett antal. I varje kartong finns 200 påsar men det finns även möjlighet att ta med sig ett mindre antal från redan öppna kartonger.

Vår broschyr Upptäck Sigtuna på svenska och på engelska finns att hämta i Turistbyrån, lägg den gärna i er verksamhet.

HÄR hittar ni länken till våra promenadkartor över Sigtuna Stad i PDF format. Använd gärna dessa för era gäster som funderar över sevärdheterna i Sigtuna stad. Printa dem gärna och lägg i er verksamhet, vid eventuella uppdateringar finns de senaste alltid på vår hemsida.

Marknadsföring

Inför och under sommaren syns vi i många olika sammanhang. Förutom i våra egna kanaler – hemsida, facebook, instagram och LinkedIn, har vi har köpt annonsutrymme i Icakuriren, DI, DN, Sverigemagasinet, Sigtunabygden, UNT, Enköpings Posten, Östra Uppland, Uppsalatidningen och på Stockholms turistbyrå. I dessa kanaler pratar vi om Sigtuna som besöksmål över dagen men även om vårt hållbarhetsarbete och om Sigtuna Möte som genomförs 31 augusti-1 september.
Vi har tagit emot TV-team från både USA och Japan, vi har fått utrymme att prata Ingegerdsleden på Radio Stockholm och tillsammans med Sigtunahem har vi lyft Hemester- möjligheten och fördelarna med att semestra hemma.

Sigtuna stad har blivit framröstade av Allt om resor som den destination i Sverige som man måste besöka innan man dör. Detta gav så klart stort genomslag och bra marknadsföring för destinationen. HÄR hittar du artikeln.

Vi har fått stor uppmärksamhet kring den plastbantning vi gör tillsammans med Hållbarhetsnätverket Hållbar Destination.

Almedalen
Jag hade möjlighet att tillsammans med Sigtuna Kommun besöka årets upplaga av Almedalen i Visby.
Mitt fokus landade så klart på Hållbarhet, Besöksnäring, Flygets framtid men också kring den viktiga frågan kring kompetensförsörjning och utbildning inom besöksnäringen.

Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) uppskattas det årliga rekryteringsbehovet inom denna bransch 2013–2023 till 40 000–50 000 personer. Nyexaminerade med relevant gymnasieutbildning uppskattas i samma rapport endast täcka en tiondel av efterfrågan.
Många intressanta diskussioner med både HRF, Visita och Högskolan i Dalarna han jag med under dessa två intensiva dagar.

 

För mig väntar nu en veckas jobb till innan jag tar semester i tre veckor.

Jag och mina kollegor på Destination Sigtuna vill passa på att önska er alla en trevlig sommar!

 

Anna Lakmaker
VD

01 maj

Kära Samarbetspartner!

När jag skriver detta står Valborg för dörren och sommaren närmar sig med stormsteg.
Jag vet att förberedelserna pågår runt om i vår destination för att fira in Valborg på på bästa och traditionella sätt. På Destination Sigtuna blickar vi nu redan in mot hösten och kommer inför sommaren att genomföra marknadsföring för att locka än fler besökare till vår destination. Vi kommer bland annat synas på plats i Stockholm på Visitor Center, Icakuriren, Sigtunahems medlemstidning Glimten samt i våra ordinarie kanaler så som sociala medier.

Antalet samarbetspartners ökar vilket gläder mig och mina kollegor enormt mycket. Det är tillsammans som vi blir starka och vi är glada över det förtroende som ni visar oss. Genom er partner och era verksamheter det får vi möjlighet att lyfta vår fantastiska destination. Vår nya affärsplan ger oss en tydlig inriktning – Vi får näringslivet att växa -.

 

Den 8 maj genomför vi den första av våra årliga kostnadsfria partnerutbildningar. Denna gång i det spännande ämnet Sociala Medier. Caroline, som till vardags arbetar med bland annat sociala medier här på Destination Sigtuna, har satt ihop ett minst sagt spännande program för dagen.
Vi pratar bland annat om vilken nytta du som företagare kan ha av sociala medier och hur du kan använda dem på bästa sätt.
Hur lägger man upp en contentplan för att få bästa effekt?
Vi får även lyssna till våra kollegor på Visit Stockholm som berättar om hur dom marknadsför sig digitalt mot internationella besökare.
Vill du anmäl dig gör du detta HÄR, du kan ta med dig upp till 4 kollegor på denna spännande dag.

 

Från och med den 1 maj övergår driften av Turistbyrån i Sigtuna stad i kommunal regi.
Sigtuna kommun integrerar turistinformationen med tjänsten Kontaktcenter.
Sigtuna stads kontaktcentret blir då ett av fyra kontaktcenter runt om i kommunen. I ett kontaktcenter kan man som invånare få hjälp med till exempel enklare bygglovsärenden, parkeringstillstånd och andra enklare kommunala ärenden. Här kommer man nu kombinerat att välkomna alla turister till Sigtuna, bedriva souvenirförsäljning samtidigt som invånarna får en närmare kontaktyta med kommunen.

Fantastiska Anna Barker och Anna Segerljung-Hägg som genom sin anställning i Destination Sigtuna arbetat i Turistbyrån kommer att finnas kvar men som anställda i Sigtuna Kommun. Det känns mycket bra och tryggt att deras kompetens inom besöksnäring finns kvar.

För er samarbetspartners innebär inte förändringarna i Drakegården någon större skillnad, det finns fortfarande möjlighet att exponera ert budskap i hallen i Turistbyrån för de dryga 100 000 besökare som vi förväntar oss besöker Turistbyrån under 2019. Utnyttja denna möjlighet, här finns utrymme för vepor, broschyrer och även för affischer i tavelramar. Är du intresserad, hör av dig direkt till någon av oss på Destination Sigtuna.

Du kommer under något år fortfarande nå Turistbyrån på 08- 594 806 50 (via vidarekoppling) men det finns även ett nytt telefonnummer direkt in till Turistbyrån som är 08-591 272 00.
Mejladressen är kontaktcenter@sigtuna.se

Vill du boka guideturer så görs detta från och med den 1 maj via våra kollegor på Sigtuna museum på guidadvisning@sigtuna.se eller på telefonnummer:08-591 266 70. Det sker inga förändringar i priser eller i utbud under 2019.

Vi kommer att finnas på plats i Drakegården precis som tidigare men har vårt kontor koncentrerat på övervåningen. Varmt välkomna upp till oss på en kopp kaffe.
Längst ner i nyhetsbrevet hittar du våra kontaktuppgifter och arbetsuppgifter så att du enkelt får tag på oss.

 

Näringslivsgalan
Kommunen och Företagarna anordnade tillsammans den första Näringslivsgalan i Sigtuna Kommun. En härlig kväll där fokus låg på att lyfta de företagare som tillsammans är så viktiga för vår kommun.
Vi är stolta över att i fyra av fem kategorier ha fått fira någon av er samarbetspartners.

Årets hållbara företag: Sigtunahöjden
Årets nyetablering: Sigtuna Crêperie
Årets inspiratör/eldsjäl: WE Sigtuna
Årets Besöksnäringsföretag: Steninge Slottsby
HÄR hittar du alla filmerna om de nominerade och även från vinnarna.

Återigen ett stort grattis från oss!

 

Ny affärsplan

Tillsammans med bolagets styrelse har vi arbetat fram en ny affärsplan för åren 2019-2021.
Den nya affärsplanen känns väl grundad och mycket tydlig. Vi kommer under åren att koncentrera vår marknadsföring kring ett antal temaområden. Något som kommer att göra vår kommunikation och vårt budskap ännu tydligare. Inom kort finns affärsplanen att ladda ner på vår hemsida.

Evenemang
Planering inför våra evenemang 2019 pågår för fullt. Inför Sigtuna möte den 31 aug – 1 sep läggs nu de sista programpunkterna till vårt program. Har du något som du som partnerföretag vill bidra med så kontakta så snart som möjligt maria.martin@destinationsigtuna.se

Julmarknaderna förbereds och även ett arbete med att hitta sponsorer och ett bra upplägg inför nästa Litteraturfestival (2020) har påbörjats.

Närmast ser vi med glädje fram emot Trädgårdsmässan Trädgård och Uterum på Steninge den 3–5 maj. För första gången genomförs mässan i Sigtuna och arrangören Peter Isaksson har med omsorg valt ut platsen och säger: -Det ligger stor omsorg bakom varje plats där vi valt att etablera Trädgård och Uterum eftersom det unika med mässan är att vi utgår ifrån platsens utomhusmiljö och omgivning. När vi fick tips om Steninge Slottsby och var där och tittade sa det bara klick. Platsen är helt perfekt med slottet, trädgården och den nyrenoverade Stenladan med sina butiker och restauranger.

 

Kontaktuppgifter:

Vill du prata med någon ang. våra evenemang Sigtuna Möte, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Litteraturfestival kontaktar du Maria på:

maria.martin@destinationsigtuna.se

Vill du prata med någon om vår Frukostklubb eller ang fakturor kontaktar du Elisabeth på:
elisabeth.soderby@destinationsigtuna.se

Vill du prata med någon ang vårt Hållbarhetsarbete, partnerskap med Destination Sigtuna, hemsida eller sociala medier kontaktar du Caroline på:
caroline.englund@destinationsigtuna.se

Vill du prata med någon om PR/Kommunikation kontaktar du Evelina på:

evelina.balfe@destinationsigtuna.se

Söker du VD (CEO), vill prata om våra nätverk, destinationsutveckling eller etableringar kontaktar du:
anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

 

 

 

 

18 december

Tillsammans mot 2019

Samarbetspartners,

Verksamheten 2018 går mot sitt slut och inledningsvis vill jag rikta ett stort och varmt tack till er alla. Som samarbetspartners är ni en mycket stor och viktig del av förutsättningen för vår verksamhet.

Jag har nu funnits på plats som tf vd för Destination Sigtuna sedan 22 oktober. En månad går fort, framförallt när man har mycket att sätta sig in i och många att träffa. Mycket av min tid har gått åt till att lära känna organisationen, personalen och en del av er samarbetspartners. Min vilja och min tanke är att träffa så många av er så snart som möjligt. Bjud gärna in mig till just din verksamhet. Jag ska göra mitt bästa för att prioritera tid för dessa viktiga möten. Intresset för att vara med som samarbetspartner är stort. Det gläder oss mycket att vi blir fler som tillsammans kan arbeta för en så attraktiv destination som möjligt.

För att mycket kort summera de större aktiviteterna Destination Sigtuna genomfört under 2018 inledde vi med en mycket lyckad Partnerdag. Vår destination är under stark expansion och vi startade året med att prata om det egentliga värdet av en framgångsrik destinationsutveckling. Talare var bland andra Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi på Handelshögskolan i Jönköping, Ann-Marie Skarp – vd Piratförlaget och samarbetspartner till Sigtuna Litteraturfestival 2018 och Johan Augustsson – fastighetsdirektör Lidl Sverige. Företrädare för näringslivet i kommunen bidrog också till den lyckade förmiddagen där First Hotel bjöd på frukostmacka och Lidl på lunch.

Sigtuna Litteraturfestival 2018 gick av stapeln i maj. Tack vare våra sponsorer och samarbetspartners kunde vi genomföra den sjätte och mycket uppskattade upplagan av festivalen. Över 25 medverkande i form av prisbelönta och folkkära namn som t ex Lena Andersson, Jan Guillou, Martina Haag, Marie-Louise Ekman, Mikael Niemi och Pija Lindenbaum bidrog till att Sigtuna fylldes av läslystna och kulturintresserade besökare.
Vi vill passa på att rikta ett extra stort och mycket varmt tack till Märsta Förenade som genom att gå in som huvudsponsor var med och möjliggjorde festivalen.

I vanlig ordning har vi arrangerat tio möten i vår Frukostklubb. Värt att notera är att sedan starten 1992 har imponerande 270 sammankomster arrangerats. Vår moderator Per Schött gör en enastående insats genom att år efter år förse oss med intressanta och inspirerande talare. Bland dem vi mött i år kan t ex nämnas Caroline Strindmar, hållbarhets-och livsmedelsstrateg på Visita – Svensk Besöksnäring, med lång erfarenhet av hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen, L G Nilsson, museichef, storyteller och kulturentreprenör, Günther Mårder, vd Företagarna och Svante Randlert, Business & People Advisor på Academic Work.

Hållbarhetsarbetet ligger oss varmt om hjärtat och har fått ny fart. Tillsammans fokuserar vi för närvarande på att minska användningen av plast. Detta har gett oss stor uppmärksamhet medialt och många hör av sig för att få veta hur vi tänker oss att arbeta.

Sigtuna är en riktig juldestination. Julmarknaderna är i full gång. Två av fyra marknader i Sigtuna stad är genomförda och vi är glada och stolta över det gensvar vi får från både besökare och från knallar. Det ligger mycket hårt arbete bakom och personalen gör ett fantastiskt arbete.
Steninges julmarknad pågår för fullt. På Wenngarn har man kunnat njuta av julmys och i Valsta ordnas Tomteparad. Härliga julbord av mycket hög klass serveras på många av våra hotell och restauranger.

Mycket av min första tid som tf vd har gått åt till att titta framåt, in i 2019. Hur ska vi arbeta för att kunna leverera mot de ägardirektiv som ålägger bolaget att idag arbeta med destinationsutveckling, mottagarservice (turistbyrå), samarbeten och nätverk, marknadskommunikation och evenemang. En budget har mejslats fram för 2019 och denna fastläggs vid årets sista styrelsemöte.


Nyheter 2019
Nyheter för budgetåret 2019 är att vi återigen öppnar upp Turistbyrån måndagar och tisdagar. Genom det har vi öppet sju dagar i vecka. Vi kommer kunna lyfta tillbaka kompetens kring PR och kommunikation och utöka vår marknadsföringsbudget.

Drakegården
Vi flyttar om i Drakegården för att samla oss som personal närmare varandra. Genom det frigörs det gamla ”läsrummet” och redan denna vecka öppnas rummet upp för allmänheten. Återigen kan vi nu välkomna gäster in till denna, vad jag förstått, efterlängtade plats.

Strategiskt utvecklingsarbete
Styrelsen för Destination Sigtuna arbetar för närvarande intensivt med ett strategiskt utvecklingsarbete. Syftet är spetsa bolagets uppdrag att fortsatt vara ett av Sveriges bästa destinationsbolag.

Bolaget uppdrag kommer fortsatt och fokuserat vara att arbeta vidare med att utveckla besöksnäringen i kommunen.
Målet är att strategin skall vara klar under 2019 för att implementeras 2020.

Många av er har redan nu uppmärksammat att det aviserats en del förändringar från Sigtuna kommun. Vi vill gärna förklara närmare.
Styrelsen för Destination Sigtuna har enhälligt och tillsammans med Sigtuna kommun beslutat sig för att från och med den 1 maj 2019 sammanföra uppdraget att driva Turistbyrån i Sigtuna stad med kommunens kontaktcenter. Turistbyrån övergår genom det i kommunal regi och Sigtuna stad får ett kontaktcenter/Turistbyrå i Drakegårdens nedervåning.

Denna förändring är tänkt att ge oss möjligheter att arbeta än mer intensivt med det som vi genom våra ägares (näringslivet 53 % och kommunen 47%) direktiv har i uppdrag att arbeta för.
Vi kommer att arbeta vidare med destinationsutveckling, marknadsföring och för att stärka varumärket för destinationen Sigtuna. Vi kommer att fortsätta att arbeta med nätverk så som Frukostklubben, hotellnätverket och hållbarhetsnätverket och med våra evenemang Sigtuna julmarknader, Sigtuna Möte och Sigtuna Litteraturfestival. Tillsammans med våra ägare och er i näringslivet ska vi fortsätta att göra det bästa för att destinationen Sigtuna ska vara en attraktiv destination att besöka och verka i.

Under strategiarbetet kommer vi involvera er samarbetspartners i olika referensgrupper. Vi hoppas att ni tar möjligheten att vara med att påverka utvecklingen av bolaget.

Avslutningsvis vill vi redan nu bjuda in er till vår Partnerdag som i år bär namnet Destinationsdagen, boka redan nu upp den 8 februari 2019.
Vi breddar samverkan i år och genomför Destinationsdagen tillsammans med Airport City och Sigtuna Kommun och vi kommer att diskutera det spännande ämnet ”stora events betydelse lokalt, nationellt och internationellt” tillsammans med IOK (Internationella Olympiska Kommitén),  SOK (Svenska Olympiska Kommittén) och Lillehammer som tidigare arrangör av OS. Vilka effekter kunde dom se för näringslivet och hur ser det ut nu 25 år sedan.
Destinationsdagen är för er. Ni är viktiga och det är tillsammans med er i näringslivet vi ska fortsätta att göra det bästa för att Sigtuna kommun ska utvecklas och vara en attraktiv destination att besöka, bo och verka i.

 

Med önskan om en riktigt God Jul och nya friska tag tillsammans inför 2019

Varma hälsningar

 

Anna Lakmaker
vd

 

Björn Jonzon
Styrelseordförande

29 augusti

Ny tf VD för Destination Sigtuna

Anna Lakmaker tillträder som tf vd för Destination Sigtuna
Styrelsen för Destination Sigtuna AB har beslutat att anställa Anna Lakmaker som tf vd för destinationsbolaget. Lakmaker har lång erfarenhet inom besöksnäring, destinationsutveckling, marknadsföring av platser och värdskapsutveckling.

– Sigtuna och dess besöksnäring ligger mig sedan länge varmt om hjärtat.
Jag är tacksam över förtroendet och ser fram emot att tillsammans med medarbetarna, näringen, invånarna och kommunen, driva arbetet och utvecklingen av vår fantastiska destination vidare, säger Anna Lakmaker.

– Destination Sigtuna spelar en viktig roll i att positionera, utveckla och koordinera kommunikationen runt platsen och besöksmålet Sigtuna. Vi är stolta över det som bolaget tillsammans med besöksnäringens aktörer under många år åstadkommit, inte minst utvecklingen av Sigtuna som hållbar destination. Med Anna Lakmakers bakgrund och erfarenhet är vi övertygade om att vi får ett kompetent tillskott som på ett professionellt och tydligt sätt kan utveckla bolaget ytterligare, säger Björn Jonzon, styrelseordförande i Destination Sigtuna.

Styrelsens ambition är att befästa ställningen av Sigtuna som Sveriges fjärde största hotelldestination och att fortsätta utveckla besöksnäringen som en del i ett starkt näringsliv i Sigtuna kommun. För att möjliggöra detta har ett strategiarbete påbörjats som ska stärka Destination Sigtunas arbete och bidra till en ännu mer framgångsrik verksamhet. En viktig del är att vässa ambitionerna ytterligare, men också att tydliggöra destinationsbolagets uppdrag och roll.

Anna Lakmaker tillträder som tf. vd den 8 oktober.

Nyheter inom Destination Sigtuna

Äntligen är sommaren över!

Den väldigt långa och varma sommaren har nu övergått till en i min mening underbar och lite svalare sensommar.

Vi har under sommaren haft fullt upp med att ta emot besökare på vår turistbyrå, visa upp Sigtuna i våra sociala kanaler och att projektleda och marknadsföra evenemanget Sigtuna Möte.

Destination Sigtunas styrelse har inlett höstsäsongen med en två dagars strategiworkshop som skall resultera i en tydlig inriktning för destinationsbolaget framöver. Arbetet beräknas vara klart under nästa år.

Vi har planerna klara inför höstens aktiviteter som inleds med en workshop för vårt hållbarhetsnätverk, där vi skall säkra ett fortsatt framgångsrikt arbete med att uppmärksammat driva hållbarhetsfrågorna vidare.

Frukostklubben står redo med starka talare under resten av året.

Vår digitala kampanj ”Sigtunas Eldsjälar” som du kan följa i våra kanaler rullar vidare året ut och planen för innehållet i våra sociala kanaler är lagd med olika teman för varje månad. Vårt Facebook (Sigtuna) och Instagramkonto (Destination Sigtuna)),  har vuxit starkt under våren och fokus kommer att ligga på tillväxt och engagemang även under hösten.

En ny och förhoppningsvis bättre fungerande evenemangskalender har köpts in och kommer att implementeras på destinationsigtuna.se innan jul.

Planeringen för produktionen av årets julbilaga för UNT är i full gång liksom Sigtuna Julmarknad. Även i år kommer vi att fokusera på att paketera och kommunicera hela Sigtuna som en juldestination samt ytterligare förbättra och utveckla julmarknaden.

Vi har köpt utrymme och producerat en sk. advertorial för att lyfta Sigtuna som en mötesdestination i Airport City Stockholms bilaga i Dagens Industri som publiceras den 12 september.

En investering kommer att göras i att uppdatera våra Sigtunabilder under hösten och fokusera på att hitta ett tydligare bildspråk i vår kommunikation runt destinationen Sigtuna.

Den 9 november genomför vi en Social Media utbildning som vi erbjuder utan kostnad till våra partners. Inbjudan och mer information skickas senare.

Turistbyrån som under sommaren har varit öppen veckans alla dagar, går fr o m 10 september tillbaka till att hålla stängt måndagar och tisdagar.

Kom ihåg att följa oss och hjälpa oss att sprida informationen om vår fantastiska destination på Facebook samt Instagram.

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Jag och mina kollegor ser fram emot en spännande höst tillsammans!

Eva

18 april

Sigtunautbildningen 27 april

Bli expert på Sigtuna!

Inbjudan till en inspirerande utbildningsdag.

Missa inte att anmäla er till

Destination Sigtunas utbildningsdag och uppdatera er inför sommaren!

Vi bjuder in dig och framförallt dina medarbetare som möter besökare till vårens utbildningstillfälle.

Datum: Fredag den 27 april, kl 08.30-12.00.
Var: 1909 Sigtuna Stadshotell, Stora Nygatan 3.
Vad: Vi pratar bl.a om service & värdskap, vad som händer i Sigtuna och på slotten i sommar och ni får information om Sigtuna museum. Vi avslutar förmiddagen med att gå på en guidad stadsvandring i Sigtuna stad.
Erbjudande: Vill du äta lunch på 1909 Sigtuna Stadshotell? Förboka och uppge Destination Sigtuna så kostar dagens husman, sallad eller soppa 115 kr.

Utbildningen riktar sig till frontpersonal inom alla branscher där man möter kommunens besökare. Till exempel hotell, flygplatsen, handel och attraktioner.

Anmälan:
Utbildningarna är kostnadsfria för alla Destination Sigtunas samarbetspartners.

Är ditt företag inte samarbetspartner kostar utbildningen 500 kr.

Anmälan är bindande.

Anmäl senast 21 april till Caroline Englund: caroline.englund@destinationsigtuna.se

Varma hälsningar från Drakegården,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

09 februari

Och så var vi igång igen…

En mycket välbesökt Partnerdag genomfördes den 2 februari och markerade därmed starten på ett nytt,  spännande och utvecklande år för destinationen Sigtuna, och med stor sannolikhet även för Destination Sigtuna AB.

Än en gång ett stort tack till alla som valde att dela förmiddagen med oss.

För mig som Vd kommer 2018 att handla mycket om att hitta en långsiktig och stabil finansieringsmodell och fler finansiärer. Vi behöver öka Destination Sigtunas externa finansiering för att kunna fortsätta vårt arbete minst lika kraftfullt som tidigare.

Det arbete som under många år bl. a givit ökad synlighet för Sigtuna som destination, byggt starka affärsnätverk samt bidragit till destinationsutveckling. Destination Sigtuna är, som jag ser det, en viktig pusselbit i tillväxtambitionen för hela regionen.

Årets Partnerdag var ett led i att öka medvetenheten kring och belysa vikten av det arbete vi gör.

Högkonjunktur präglade 2017 och naturligtvis även Sigtunas besöksnäring. Stockholm Arlanda Airport visade än en gång på fantastiska tillväxtsiffror och våra hotell visade på en ökning av kommersiella övernattningar på hela 7 procent. Detta att jämföras med Stockholm som visar på en ökning på 5 procent och riket i stort ökar med 3 procent.

Vi har sammanställt våra marknadsaktiviteter i en Årsrapport som ni hittar här.

 

Under 2018 kommer vi att ta ett omtag runt vårt affärsnätverk Frukostklubben och målet är att få in minst 50 nya medlemmar. Vi kommer att än tydligare lyfta upp våra partners och även information om Frukostklubben på vår hemsida destinationsigtuna.se

Ni kommer att märka detta inom några veckor. Hållbarhetsarbetet skall gå in i en ny fas då vi under året skall bestämma den fortsatta riktningen för det gemensamma hållbarhetsarbetet. Ni kan läsa mer om vårt hållbarhetsarbete på hallbardestination.se

Marknadsföringsplanen för året är lagd, aktivitetslistan början fyllas på,  evenemangsarbetet är i full gång och i kalendrarna bokas det in möten.

 

Jag och mina kollegor ser fram emot ett fortsatt gott samarbete!

 

Eva Camél Fuglseth, Vd
Destination Sigtuna AB

 

10 januari

Ett år av möjligheter

Tack för ett fantastiskt år – nu kickstartar vi 2018

Efter en intensiv november och december är det härligt att sätta igång med planeringen av årets aktiviteter. Vi är jättenöjda med utfallet av årets julmarknader och kan avslöja att våra besökssiffror låg mellan 30 000-50 000 besökare per julmarknadssöndag.

Men innan vi blickar framåt vill vi summera vad som har hänt sedan sist.

MARKNADSAKTIVITETER

Var med från start när vi sätter ribban för 2018 – vi välkomnar alla till Partnerdagen 2 februari!

Vi startar upp 2018 med att prata om det egentliga värdet av en framgångsrik destinationsutveckling. Den här dagen möter vi en av landets främsta experter på städer och regional utveckling – Charlotta Mellander. Vi möter fastighetsdirektör Johan Augustsson som ansvarar för etableringen av Lidl i Sveriges mest hållbara stadsdel, Sigtuna Stadsängar. Johan berättar om matvarukedjan som tar stora marknadsandelar och som kammat hem priser för hållbara initiativ. För Lidl är varumärket som överraskar, upprör och berör. Vi träffar också entreprenören som revolutionerar den svenska litteraturmarknaden. Ann-Marie Skarp är förlagschefen som byggt framgång genom att kombinera nytänkande med långsiktighet.
Dessa och många fler inspiratörer och investerare med positiv påverkan för destinationen möter vi denna förmiddag.
Varmt välkommen till en dag av inspiration och mod, med innovation och mingel.

Läs mer om programmet här.
Anmäl dig här!

Varma hälsningar,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

20 december

Välkommen till vår Partnerdag 2 februari

Välkommen till en dag av inspiration, mod, innovation och mingel!

På vilket sätt påverkar valet av boendeort hela ditt liv?
Hur bygger man framgång genom att kombinera nytänkande med långsiktighet?
Möt ett varumärke som överraskar, upprör och berör.

Möt våra spännande forskare, entreprenörer och näringslivsprofiler:

  • Charlotta Mellander – professor i nationalekonomi på Handelshögskolan i Jönköping. Forskar om regional utveckling, städer och kreativitet.
  • Ann-Marie Skarp – vd Piratförlaget och samarbetspartner till Sigtuna Litteraturfestival. Prisad för framstående entreprenörskap.
  • Johan Augustsson – fastighetsdirektör Lidl Sverige. En nyckelperson vad gäller Lidls etablering på Sigtuna Stadsängar.
  • Christer Wikström, tf kommundirektör Sigtuna kommun
  • Mathias Forsberg, ny näringslivschef Sigtuna kommun
  • Kim Hultén, verksamhetschef Sigtuna stadsängar exploatering
  • Per & Åsa Taube, Gelba
  • Olle Larsson, Sisyfos
  • Ninna Engberg, vd Wenngarn
  • Kjell-Åke Westin, Flygplatsdirektör
  • Eva Camél Fuglseth, dagens moderator och vd Destination Sigtuna

När: Fredag 2 februari 2018
Tid: 8.30 – 12.30 därefter bjuds på en lättare lunch
Var: Drive Lab Center, Pionjärvägen 2, Arlandastad.

Anmäl dig här!

Programmet erbjuds kostnadsfritt till Destination Sigtunas samarbetspartners.
För medlemmar i Frukostklubben kostar dagen 550 kr ex moms.
För medlemmar i Företagarna kostar dagen 700 kr ex moms.

För icke partners kostar dagen 1250 kr ex. moms.

Om våra medverkande:

Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Jönköping, håller en föreläsning om hur viktig platsen blivit för den ekonomiska utvecklingen. Charlotta kommer bland annat att prata om urbanisering, digitalisering och globalisering och hur dessa krafter påverkar gapet mellan stad och land. Du kan vänta dig en spännande föreläsning om omvända samband och lära mer om vad det faktiskt är som får människor att flytta eller stanna på vissa platser i dagens samhälle.

Ann-Marie Skarp är VD och förlagschef för Piratförlaget. Förlaget ger främst ut skönlitteratur, i första hand av svenska författare men också någon gång författare från andra länder. Ann-Marie Skarp arbetade tidigare på Norstedts, som hon lämnade 1999 för att starta Piratförlaget tillsammans med Jan Guillou, Liza Marklund och Sigge Sigfridsson. Förlagets idé är att ge författarna större inflytande, att vara nyskapande och att vara ett av Sveriges största, oberoende skönlitterära förlag.

Johan Augustsson, fastighetsdirektör för Lidl Sverige berättar om Lidls framfart på den svenska marknaden, hållbar utveckling och vad den innebär för lokalområdet. Med stadigt växande marknadsandel har Lidl vunnit priser som Årets Butikskedja 2016, Årets Ledare 2016 och utmärkelsen världens mest hållbara handelsbyggnad vid Breeam Awards 2017. Johan kommer att berätta om Lidls väg till att nå 200 butiker till år 2020, vad som krävs för att bygga världens grönaste handelsbyggnad och satsningen i Sigtuna Stadsängar. Låt livsmedelsbranschens utmanare överraska med sitt lokala engagemang och ledande hållbarhetsarbete.