Prenumerera på bloggen!

15 maj

Kära partners- nu är det dags för hemester!

I onsdags meddelade vår Statsminister Stefan Löfven det som vi i vår strategi förutspådde, resor i sommar skall inte överskrida 1-2 timmar i transport från vår bostad.
Vi är därför så klart extra glada och stolta över att vi i onsdags släppte vår senaste kampanj Hemestra i Sigtuna. Målgrupperna som vi arbetar för att locka till Sigtuna är vi två, barnfamiljen och tillsammans med vännerna. Fokus ligger mycket på aktiviteter, många av dessa ute i naturen. Vi visar även de fina möjligheter som finns till övernattning i vår destination genom att lyfta paket från hotellen.

Vi har listat förslag på aktiviteter om 4 timmar, 8 timmar och 24 timmar för dessa målgrupper.
Det finns även en möjlighet att sortera aktiviteter efter intresse.

Hur kan vi hjälpas åt att tillsammans sprida kampanjen?
– lägg gärna in dem på http://destinationsigtuna.se/evenemangstips/
– Hjälp oss genom att använda den bifogade loggan, den kan enkelt läggas på bilder som kopplas till Hemester i Sigtuna.
– Länka från er kommunikation och era hemsidor till vår hemsida https://destinationsigtuna.se/hemester/
– Har ni paketerbjudanden eller evenemang att erbjuda lägg gärna in dem på http://destinationsigtuna.se/evenemangstips/ så hamnar de även på Hemester-sidan

Arbetet med att planera för de extra 500 000 kronor som Destination Sigtuna AB fått i ägartillskott från Sigtuna Kommun pågår internt hos oss.
Vi har bett om hjälp från er i näringen genom en referensgrupp- ni kommer lägga några timmar på detta och era inputs är otroligt viktiga för oss för att stötta er på rätt sätt och för att kommunikationen skall nå så långt som möjligt. Kan du tänka dig att vara en del av denna referensgrupp. Hör gärna av dig till anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

21 april

Så här stöttar vi Sigtuna

Kära samarbetspartners,

En större utmaning än den Sigtunas besöksnäring just nu står inför är det svårt att tro att staden upplevt under de 1000 år som Sigtuna välkomnat besökare.

Besöksnäringen är den bransch som hittills drabbats allra värst av Coronakrisen. Runt om i Sverige står tomma restauranger och hotell – något ingen hade kunnat förutspå skulle kunna ske på detta sätt. Evenemang och fester är framflyttade eller inställda. Mötesplatserna står tomma. Avgångarna från Arlanda är väldigt få.
Idag är vi till stor del hänvisade till den digitala tekniken för våra sammankomster men jag tror att efter krisen kommer fysiska möten att vara viktigare än någonsin. För att skapa samhörighet är värdet i de verkliga, fysiska mötena ovärderliga. Läget är extremt tufft men att det också finns glädjeämnen. Jag hör och upplever att er personal är fantastisk, att engagemanget lokalt är stort. Jag har en bra dialog med Sigtuna kommun som ser er kamp och gör vad de kan för att stötta. Jag är mycket tacksam och stolt över det engagemang och den vilja till hjälpsamhet och lojalitet som vi just nu ser.
Nedan kan du ta del av vad vi på Destination Sigtuna hittills koncentrerat vårt arbete kring och hur vi planerar framåt.

Påverkansarbete
Redan den vecka då regeringen beslutade sig för att förbjuda större folksamlingar än 500 personer förstod vi att Coronaviruset skulle få enorma konsekvenser för branschen. Efter samtal med ett antal av er under tisdagen den 10/3 och onsdagen 11/3 insåg vi att vår roll måste vara att samla underlag till en gemensam lägesbild för att förmedla en sådan till viktiga instanser (politiker, tjänstemän och branschorganisationer). Angeläget var också att i detta akuta läge så långt möjligt ge er chansen att få svar på de viktigaste frågorna. Den 16/3 samlades vi till ett möte med vår politiska ledning, näringslivschefen, Visita och Svenskt Näringsliv. Stort tack till alla er 25 olika aktörer som medverkade. Mötet resulterade i ett otroligt snabbt agerande från Sigtuna kommuns sida med ett insättande av stödåtgärder och kanaler för vidare diskussioner. Sigtuna kommun var i stort sett först ut i Sverige med ett krispaket.
Vi som destinationsbolag har sedan dess suttit med i ett antal samtal med olika aktörer i näringen kring vilka åtgärder som behöver göras. Vi har också skaffat fram statistik för att kommunen skall kunna arbeta vidare på en framställan om stöd från regeringen kopplat till den pågående krisen.

Marknadsföring
Påverkansarbetet fortsätter men ett större fokus läggs nu på marknadsföring. Varje dag ser jag fina bevis på att ni i näringen gör allt för att anpassa er till nuläget. Ni erbjuder take away, hemkörning, utomhusaktiviteter, nya sätt att handla och kommer med olika fina erbjudanden. Allt för att hålla branschen vid liv samtidigt som ni fortsätter att leverera med den höga kundupplevelse som ni alla står för. Det är imponerande!
Jag vill att ni ska veta att vi på destinationsbolaget gör allt vad vi kan för att stötta er. Just nu arbetar vi med att tidigarelägga vår marknadsföring för att nå våra närområden i det vi kallar hemester. När omvärlden ser ut som den gör finns målgrupperna i vår direkta närhet eller upp till 1 – 1 ½ timme från oss.

Hemester
För närvarande samlar vi information till alla de hemestertips som vi kommer att kommunicera i den kampanj som snart rullar igång.
Tipsen kommer vi givetvis även att dela med er för att ni ska kunna kommunicera och hotellen paketera dem till sina gäster.
Vi har fört samtal med vår partner Aktivitetsteamet som med all sannolikhet kommer att kunna spetsa det redan befintliga utbudet i Sigtuna genom att erbjuda aktiviteter i form av mountaibike, segway och kajak vid strandpromenaden.
Sigtunaguideförening kommer att kunna erbjuda guideturer för privatpersoner i sommar – jag ber att få återkomma med mer detaljerad information och tider från dem.

Redan idag visar våra undersökningar att 83% av alla besökare i Sigtuna är från Sverige. Svenskar är vana dagsbesökare i Sigtuna men nu behöver vi även arbeta för att få dessa privatgäster att stanna kvar hos oss över natten.
Ta nu verkligen tillfället i akt att lägga in era paketerbjudanden mot privatpersoner på vår hemsida för marknadsföring http://destinationsigtuna.se/evenemangstips/ genom att klicka i ”paket” i kategori gör du det synligt som erbjudande. Era paket är viktiga för oss i vår kommunikation och kommer att vara synliga i våra kanaler och under https://destinationsigtuna.se/bo/paket/

Stötta Sigtuna
Vår kampanj #stöttasigtuna med hemsida http://destinationsigtuna.se/stottasigtuna/ syftar till att stötta och hylla det lokala och att driva trafik lokalt till era verksamheter. Målgruppen är lokalbefolkningen. Tagga era inlägg i sociala medier med #stöttasigtuna alternativt skicka era erbjudanden och veckomenyer till caroline.englund@destinationsigtuna.se
Just nu driver vi trafik till den undersida där vi visar erbjudanden med digital annonsering hos marsta.nu och sigtunabygden.se och så klart i våra egna digitala kanaler. Engagemanget är stort och undersidan är för närvarande vår mest besökta.

Nedan finner ni den “logga” vi tagit fram för marknadsföringen av #stöttasigtuna. Använd gärna den i er kommunikation och länka gärna till http://destinationsigtuna.se/stottasigtuna/
Just nu utvecklar vi vår undersida #stöttasigtuna till att bli mer lättnavigerad. Genom en filterfunktion kommer besökaren kunna filtrera ut take away, presentkort, övernattning och övrigt. Vi försöker hålla oss uppdaterade via er kommunikation, men skicka gärna information även till caroline.englund@destinationsigtuna.se

Vi lyfter också många av destinationens alla fina utomhusaktiviteter tillsammans med uppmaningen att ta med sig mat från hotellen, Caféer och från restaurangerna.
Genom filmen med tips: https://youtu.be/SB7qw9MSiiQ


Genom bearbetning av pressen

https://www.unt.se/sigtunabygden/stark-kropp-och-sjal-med-ingegerd-5546641.aspx


Ökat ägarbidrag från Sigtuna kommun

Sigtuna kommun har givit destinationsbolaget ett ägarbidrag om 500 000 kr. Pengar avsedda att användas för att så snart det är möjligt åter locka besökare till vår fantastiska destination. Planeringen för hur dessa medel skall användas på bästa sätt har påbörjats.
För att hitta rätt i kommunikationen kommer vi att behöva en referensgrupp. Vi skulle därför uppskatta om några av er, trots att ni har mycket annat arbete, skulle kunna lägga en timme eller två för att tillsammans med oss göra detta arbete riktigt bra. Hör gärna av er till mig anna.lakmaker@destinationsigtuna.se om ni vill vara med.
Coronakrisen är en av de tuffaste utmaningar vi någonsin upplevt men vi i Sigtuna har en lång tradition av att samverka och jag är övertygad om att det är just den förmågan som kommer vara bärande i vårt fortsatta arbete framåt. Vi har så mycket att erbjuda i vår destination och jag ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med er.

Jag avslutar med en riktigt rolig nyhet.
7 april började Alexander Kercevic sin anställning hos oss.

Alexander är en mycket efterlängtad kollega som kommer att förstärka bolaget med sin långa erfarenhet, ni kommer att komma i kontakt med Alexander i samband med våra marknadskampanjer och våra marknadsföringsevenemang.
Har du tankar, idéer eller tips så uppskattar jag mycket att höra ifrån dig.

Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna AB
0739443421
Anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

20 januari

Med full fart mot 2020- men först en tillbakablick och ett tack!

2019 har varit ett år fullt av spännande utmaningar och roliga händelser för oss här på Destination Sigtuna.

Jag vill framföra mitt varmaste tack till dig som genom ditt företags partnerskap gett oss möjligheten att under 2019 arbeta för att bygga varumärket kring destinationen Sigtuna, locka fler besökare, driva nätverk och stärka näringslivet i vår destination.

Året för oss internt började med planeringsdagar och arbete med vår affärsplan 2019-2021.
Två fina dagar hos vännerna på Wenngarn gav oss möjlighet att arbeta oss samman inför 2019.

Styrelsen tog tidigt i år beslut om att genomföra Sigtuna Litteraturfestival 2020. Arbetet med planeringen har påbörjats redan under detta år och datum är satt till den 9 maj. När jag nu kikar på listan av uppbokade författare känns det mycket bra och jag kan garantera er att det är väl värt ett besök.

I februari hälsade vi välkomna till vår första Destinationsdag, denna fullspäckade dag genomfördes i nära och uppskattat samarbete med AirPort City Stockholm och Sigtuna Kommun.
Vi fokuserade mycket på stora möten då vår destination står inför stora etableringar inom mötesindustrin. Sverige stod även inför ett möjligt värdskap för OS- 2026 vilket gjorde att vi kunde locka talare som Erik Ulateig, Lillehammer Olympic Legacy Sports Center som pratade om arvet efter ett OS och IOK´s ansvarige Richard Brisius.
Även Uppsala Convention Bureau, Visit Stockholm, Staffan Littmarck från Scandinavian Xpo fyllde dagen med spännande innehåll.

I maj välkomnade vi nya sambos i Drakegården. Sigtuna kommun tog över regin av Turistbyrån i Drakegården och valde att kombinera detta med ett Kontaktcenter för Sigtunas invånare. Destination Sigtunas uppdrag blev nu än mer tydligt fokuserad på att marknadsföra, driva nätverk, driva evenemang och destinationsutveckla.

Sommaren bjöd på full fart runt om i destinationen, våra fem fina slott rapporterar in många besökare och shoppingen runt om i vår destination rapporterades slå rekord efter rekord.

Sigtuna möte genomfördes i augusti i stark samverkan med många aktörer i Sigtuna.
Stort tack till Sigtuna kommun, Nätverket Hållbar Destination, Företagarna i Sigtuna stad, alla föreningar och engagerade- utan er inget Sigtuna Möte!
Många besökare njöt av fint väder och av många fina aktiviteter så som gamla brandbilen, veterantraktorer och klappdjur.

Under senhösten gjorde vi ett spännande arbete tillsammans med kunniga kring våra målgrupper. Vi har nu genomlyst våra målgrupper och våra budskap vilket stärker oss i det viktiga uppdrag som vi har att marknadsföra Sigtuna till rätt personer.

Hållbar Destination har under året arbetat starkt och målmedvetet tillsammans mot målet att ta bort så mycket plast som möjligt från verksamheterna samt att minska matsvinnet på sina anläggningar. Aktiviteter så som gemensamt recepthäfte, konstprojekt av insamlad plast, utbildningar och bearbetning av entreprenörer och leverantörer genomfördes under året.

4 oktober var en fin och solig höstdag, för att hedra Ingegerd- Sveriges första helgon dotter till Erik Skötkonung och för att lyfta möjligheterna till ”njutvandring” i Sigtuna anordnade vi tillsammans med Sigtuna församling och Sigtuna Museum en vandring längst med etapp 4 mellan Rosersbergs slott och Sigtuna stad av Ingegerdsleden. Ca 60 personer valde att vandra med oss och genomslagskraften i media blev över förväntan både lokalt men även P4 Stockholm valde att sända direkt från starten på Rosersbergs slott.

Vi ser att man litar allt mindre på köpt reklam och mer på rekommendationer och vänner. Detta har vi tagit fasta på genom att genom en ny kampanj låta Sigtunabor visa ”sitt Sigtuna” för presumtiva besökare. Fram tills nu har vi släppt två filmer i våra sociala kanaler.

I november genomförde vi årets 10:e Frukostklubben. Detta gör att vi sedan starten har genomfört över 270 nätverksträffar med spännande talare. Stort tack till alla er som stått värd för en Frukostklubb.

Julen är stor i Sigtuna med många julmarknader, julbord, aktiviteter och en stark shopping och en kampanj kring julen och alla aktiviteter i Sigtuna kommunicerades tydligt i början av november genom bland annat julbilaga, digital marknadsföring och annonsering.

Julmarknaderna i Sigtuna stad
Vi delar handlarna i staden och marknadsknallarnas uppfattning om att det är otroligt många som hittar till julmarknaderna i Sigtuna stad. Min glädje när jag från Företagarföreningen hör att många handlare gör sina bästa söndagar någonsin är stor.
Många eldsjälar bidrar till att göra detta evenemang så lyckat, för att inte riskera att missa att nämna någon vill jag rikta ett stort och varmt tack till samtliga engagerade.

 

2020 bli ett spännande år för oss i destinationen Sigtuna, nya etableringar inom besöksnäringen gör att vi växer än mer som plats att besöka. 2020 är också året då allt pekar på att vi spräcker miljongränsen för antal kommersiella övernattningar.
Jag ser mycket fram emot fortsatta och nya samarbeten, evenemang i andras regi och i vår regi, utveckling av ny teknik för våra besökare och litteraturfestivalen den 9 maj som så klart ligger mig varmt om hjärtat- den bjuder på ett fantastiskt program, som vanligt och vi räknar med mycket uppmärksamhet kring evenemanget.

Jag har en fantastisk personal som med all sin kraft engagerar sig och brinner för att vi ska kunna uppfylla vårt uppdrag att få näringslivet inom destinationen att växa.
Jag vill även i detta forum framföra mitt stora tack till Maria, Elisabeth, Evelina och Caroline!

Det nyårslöfte vi gav blir att arbeta ännu mer intensivt kring att lyfta Sigtuna som destination att besöka. Vi ska utveckla våra nätverk till att bli ännu bättre och se till att synas med både köpt och förtjänad marknadsföring och evenemangen skall utvecklas för att stärka näringslivet ännu mer.

Och jag lovar att jag ska gå Ingegerdsleden etapp 4 minst en gång till under 2020- denna gång på våren när allt är på väg att brista ut i blom, det är ju så vackert i vår Destination!

Boka in den 14 februari, då år årets Destinationsdag. Inbjudan kommer inom kort.

Varma hälsningar

Anna Lakmaker

18 september

Upplev Ingegerdsleden den 4 oktober

Visste du att Ingegerd, Sveriges första kvinnliga helgon, föddes i Sigtuna?*

,

 

 

 

 

 

Ingegerdsleden som uppkallats efter henne, är en 11 mil lång pilgrimsled som går mellan Storkyrkan i Stockholm, via Mariakyrkan i Sigtuna, till Domkyrkan i Uppsala. Leden slingar sig genom Upplands vackra natur och sträckan, som delats in i 7 etapper, går på skogsstigar, gång- och cykelvägar och gamla landsvägar, mellan medeltidskyrkor, fornlämningar, gamla bondbyar, slott, herresäten och sjöar.
En av dessa etapper passerar igenom destinationen Sigtuna med en sträckning från Rosersbergs slott till Mariakyrkan i Sigtuna.

Med en trendbarometer inom besöksnäring och turism som pekar spikrakt mot upplevelser, kontemplation och aktivt liv satsar vi tillsammans med Sigtuna församling, Märsta pastorat och Sigtuna Museum & Art på att lyfta denna vackra etapp av leden.
Förhoppningsvis väljer man som vandrare även att stanna kvar i vår destination över natten, äter en bit god mat, shoppar och upplever allt annat som finns att se.

 

Fredagen den 4 oktober följer vi Ingegerds fotspår och pilgrimsvandrar

Den 4 oktober kl 09.30, med start vid Rosersberg slott, går vi leden tillsammans med våra vänner och inbjudna. Så klart vill vi även att ni kommer med oss!
Vandringen beräknas att ta mellan 4-5 timmar och kan vara en perfekt aktivitet för dig och din personal. Inge föranmälan behövs och det kostar inget, så bara att dyka upp njuta av vandringen.

DATUM:  fredag 4 oktober

TIDER:  9:30                 Samling vid Rosersbergs slott
13:00-15:00   Mottagande i Maria kyrkan

 

Förutom vandringen den 4 oktober marknadsför vi leden via Destination Sigtuna, Sigtuna församling, Märsta pastorat och Sigtuna museums kanaler så som hemsidor, Instagram, Facebook men även med annonser i Sigtunabygden, Sverigemagasinet och i DN-resebilagan. Vi bearbetar utvald press att man långsiktigt kommer att skriva om leden och upplevelsen kring att vandra den.
Budskapet är att det är lätt att ta sig hit, härligt att gå vandrings- och pilgrimsleden och att vi i Destinationen Sigtuna har alla möjligheter att erbjuda övernattning, god mat och historiska upplevelser.

 

*HISTORIEN OM INGEGERD – SVERIGES FÖRSTA KVINNLIGA HELGON
Ingegerd var dotter till Olof Skötkonung, den förste döpta kungen i Sveariket, och därmed sondotter till Sigtunas grundare Erik Segersäll. Troligen växte hon upp på kungsgården i Sigtuna. Hon blev av politiska skäl bortgift med storfursten Jaroslav i Novgorod som tillhörde den nordiska Rurikätten som hade makten i dåtidens ryska rike.

Hon var en inflytelserik fredsmäklare som mäklade fred mellan stridande bröder och tog namnet storfurstinnan Irina (”fred”). Hon hade stor del i skapandet av det som blev det dåtida Ryssland med centrum i Kiev. Irina och Jaroslav fick 10 barn, varav flera blev furstar och drottningar och medlemmar i olika regerande furstehus i Europa. Ättlingar finns än idag.

Före sin död den 10 februari 1050, avlade hon klosterlöfte. Hon blev nunnan Anna som efter sin död helgonförklarades i den ryskortodoxa kyrkan som den heliga Anna av Novgorod, det första svenskfödda helgonet. Troligen ligger hon begravd i Kiev. Hon har två helgondagar i den ryska kalendern: 10 februari (hennes dödsdag) och den 4 oktober.

12 juli

Nära miljonen gästnätter, Litteraturfestivalen 2020 och sommarhälsning från oss!

Kära samarbetspartners!                                                              Sigtuna- 12 juli 2019

 

Så fort veckorna går- midsommarafton har redan hunnit passerat och för många av oss väntar en välförtjänt sommarsemester.

Från mitt kontorsrum på Drakegården har jag utsikt över Stora Torget och en del av Stora gatan, jag ser och hör genom mitt öppna fönster dagligen alla turister, både svenska och utländska, som får uppleva just denna del av vår destination – Sigtuna stad.
Vi har alla en känsla av att turistbussarna i sommar är fler än på många år. Sigtuna stad är ett av många vackra och populära besöksmål i Sigtuna kommun som vi får förtroende från er och från våra ägare att marknadsföra.

Det är många som hittar till oss. När vi läser den färska statistiken för 2018 ser vi att närmare en miljon kommersiella gästnätter genomförs varje år i Sigtuna, en ökning med nästan 50% på 10 år! Men vi har ju vanan inne i vår destination, i 1 000 år har vi välkomnat besökare från olika delar av världen.

Som en effekt av alla dessa besökare så omsätter besöksnäringen mycket i Destinationen Sigtuna, 42,7 miljarder totalt ( borträknat Arlanda 2,4 miljarder).

Vilka är det då som kommer då till Sigtuna? 82% av våra besökare är faktiskt svenskar. Tittar vi på våra internationella besökare kommer de flesta från USA, Norge, Storbritannien och Tyskland.

Sigtuna Litteraturfestival
En enig styrelse tog på det senaste styrelsemötet beslut om att ge Destination Sigtuna uppdraget att den 9 maj 2020 genomföra den 7 upplagan av Sigtuna Litteraturfestival. Något vi ser mycket fram emot.  Det förberedande programarbetet är redan uppstartat tillsammans med Piratförlaget, Natur och Kultur och Sigtunastiftelsen.

Vi märker att intresset för Sigtuna Litteraturfestival är enormt och när vi gick ut med pressmeddelandet om att festivalen blir av så blev det en nationell nyhet. Över 20 tidningar skrev om nyheten, däribland Svenska Dagbladet, Sydsvenska Dagbladet och Göteborgs Posten.

Sigtuna möte
Den 31 augusti och 1 september genomförs Sigtuna Möte, detta arrangemang genomförs som vanligt i 1912 års anda.
HÄR kan du läsa mer om programmet.

Synlighet på plats i Drakegården
Vi vill påminna om möjligheten att för dig som samarbetspartner synas på plats i Drakegården. Som partner har du möjlighet att visa dina evenemang och lägga dina flyers i ”hallen” på Drakegården, ett rum som årligen besöks av ca 80 000 personer.

Evenemangskalendern
Vår evenemangskalender är den mest välbesökta sidan på vår hemsida.
Just nu är den lite väl tom, vi vet att det sker massor av spännande saker i vår Destination. Fyll på i kalendariet så att vi kan hjälpa er att marknadsföra era evenemang.

HÄR hittar du kalendern.

Titta även gärna igenom den information som vi har om er på vår hemsida. Stämmer kontaktuppgifterna, öppettider och är bilderna fortfarande representativa för er verksamhet? Om inte låt Caroline veta så ändrar vi på sidan. caroline.englund@destinationsigtuna.se eller till mig på anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

Sigtunapåsar- gratis för er samarbetspartners
Vår huvuduppgift är att marknadsföra destinationen Sigtuna och för det ändamålet tar vi varje år fram ett antal marknadskampanjer och en del trycksaker/produkter.

En av dessa produkter är vår papperskasse med Sigtuna First logga på. Vi vill gärna att kassen används och därför vill vi erbjuda dig som samarbetspartner möjlighet att utan kostnad, använda Sigtuna-kassarna i din verksamhet. Kom gärna in på Drakegården och hämta ett antal. I varje kartong finns 200 påsar men det finns även möjlighet att ta med sig ett mindre antal från redan öppna kartonger.

Vår broschyr Upptäck Sigtuna på svenska och på engelska finns att hämta i Turistbyrån, lägg den gärna i er verksamhet.

HÄR hittar ni länken till våra promenadkartor över Sigtuna Stad i PDF format. Använd gärna dessa för era gäster som funderar över sevärdheterna i Sigtuna stad. Printa dem gärna och lägg i er verksamhet, vid eventuella uppdateringar finns de senaste alltid på vår hemsida.

Marknadsföring

Inför och under sommaren syns vi i många olika sammanhang. Förutom i våra egna kanaler – hemsida, facebook, instagram och LinkedIn, har vi har köpt annonsutrymme i Icakuriren, DI, DN, Sverigemagasinet, Sigtunabygden, UNT, Enköpings Posten, Östra Uppland, Uppsalatidningen och på Stockholms turistbyrå. I dessa kanaler pratar vi om Sigtuna som besöksmål över dagen men även om vårt hållbarhetsarbete och om Sigtuna Möte som genomförs 31 augusti-1 september.
Vi har tagit emot TV-team från både USA och Japan, vi har fått utrymme att prata Ingegerdsleden på Radio Stockholm och tillsammans med Sigtunahem har vi lyft Hemester- möjligheten och fördelarna med att semestra hemma.

Sigtuna stad har blivit framröstade av Allt om resor som den destination i Sverige som man måste besöka innan man dör. Detta gav så klart stort genomslag och bra marknadsföring för destinationen. HÄR hittar du artikeln.

Vi har fått stor uppmärksamhet kring den plastbantning vi gör tillsammans med Hållbarhetsnätverket Hållbar Destination.

Almedalen
Jag hade möjlighet att tillsammans med Sigtuna Kommun besöka årets upplaga av Almedalen i Visby.
Mitt fokus landade så klart på Hållbarhet, Besöksnäring, Flygets framtid men också kring den viktiga frågan kring kompetensförsörjning och utbildning inom besöksnäringen.

Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) uppskattas det årliga rekryteringsbehovet inom denna bransch 2013–2023 till 40 000–50 000 personer. Nyexaminerade med relevant gymnasieutbildning uppskattas i samma rapport endast täcka en tiondel av efterfrågan.
Många intressanta diskussioner med både HRF, Visita och Högskolan i Dalarna han jag med under dessa två intensiva dagar.

 

För mig väntar nu en veckas jobb till innan jag tar semester i tre veckor.

Jag och mina kollegor på Destination Sigtuna vill passa på att önska er alla en trevlig sommar!

 

Anna Lakmaker
VD

01 maj

Kära Samarbetspartner!

När jag skriver detta står Valborg för dörren och sommaren närmar sig med stormsteg.
Jag vet att förberedelserna pågår runt om i vår destination för att fira in Valborg på på bästa och traditionella sätt. På Destination Sigtuna blickar vi nu redan in mot hösten och kommer inför sommaren att genomföra marknadsföring för att locka än fler besökare till vår destination. Vi kommer bland annat synas på plats i Stockholm på Visitor Center, Icakuriren, Sigtunahems medlemstidning Glimten samt i våra ordinarie kanaler så som sociala medier.

Antalet samarbetspartners ökar vilket gläder mig och mina kollegor enormt mycket. Det är tillsammans som vi blir starka och vi är glada över det förtroende som ni visar oss. Genom er partner och era verksamheter det får vi möjlighet att lyfta vår fantastiska destination. Vår nya affärsplan ger oss en tydlig inriktning – Vi får näringslivet att växa -.

 

Den 8 maj genomför vi den första av våra årliga kostnadsfria partnerutbildningar. Denna gång i det spännande ämnet Sociala Medier. Caroline, som till vardags arbetar med bland annat sociala medier här på Destination Sigtuna, har satt ihop ett minst sagt spännande program för dagen.
Vi pratar bland annat om vilken nytta du som företagare kan ha av sociala medier och hur du kan använda dem på bästa sätt.
Hur lägger man upp en contentplan för att få bästa effekt?
Vi får även lyssna till våra kollegor på Visit Stockholm som berättar om hur dom marknadsför sig digitalt mot internationella besökare.
Vill du anmäl dig gör du detta HÄR, du kan ta med dig upp till 4 kollegor på denna spännande dag.

 

Från och med den 1 maj övergår driften av Turistbyrån i Sigtuna stad i kommunal regi.
Sigtuna kommun integrerar turistinformationen med tjänsten Kontaktcenter.
Sigtuna stads kontaktcentret blir då ett av fyra kontaktcenter runt om i kommunen. I ett kontaktcenter kan man som invånare få hjälp med till exempel enklare bygglovsärenden, parkeringstillstånd och andra enklare kommunala ärenden. Här kommer man nu kombinerat att välkomna alla turister till Sigtuna, bedriva souvenirförsäljning samtidigt som invånarna får en närmare kontaktyta med kommunen.

Fantastiska Anna Barker och Anna Segerljung-Hägg som genom sin anställning i Destination Sigtuna arbetat i Turistbyrån kommer att finnas kvar men som anställda i Sigtuna Kommun. Det känns mycket bra och tryggt att deras kompetens inom besöksnäring finns kvar.

För er samarbetspartners innebär inte förändringarna i Drakegården någon större skillnad, det finns fortfarande möjlighet att exponera ert budskap i hallen i Turistbyrån för de dryga 100 000 besökare som vi förväntar oss besöker Turistbyrån under 2019. Utnyttja denna möjlighet, här finns utrymme för vepor, broschyrer och även för affischer i tavelramar. Är du intresserad, hör av dig direkt till någon av oss på Destination Sigtuna.

Du kommer under något år fortfarande nå Turistbyrån på 08- 594 806 50 (via vidarekoppling) men det finns även ett nytt telefonnummer direkt in till Turistbyrån som är 08-591 272 00.
Mejladressen är kontaktcenter@sigtuna.se

Vill du boka guideturer så görs detta från och med den 1 maj via våra kollegor på Sigtuna museum på guidadvisning@sigtuna.se eller på telefonnummer:08-591 266 70. Det sker inga förändringar i priser eller i utbud under 2019.

Vi kommer att finnas på plats i Drakegården precis som tidigare men har vårt kontor koncentrerat på övervåningen. Varmt välkomna upp till oss på en kopp kaffe.
Längst ner i nyhetsbrevet hittar du våra kontaktuppgifter och arbetsuppgifter så att du enkelt får tag på oss.

 

Näringslivsgalan
Kommunen och Företagarna anordnade tillsammans den första Näringslivsgalan i Sigtuna Kommun. En härlig kväll där fokus låg på att lyfta de företagare som tillsammans är så viktiga för vår kommun.
Vi är stolta över att i fyra av fem kategorier ha fått fira någon av er samarbetspartners.

Årets hållbara företag: Sigtunahöjden
Årets nyetablering: Sigtuna Crêperie
Årets inspiratör/eldsjäl: WE Sigtuna
Årets Besöksnäringsföretag: Steninge Slottsby
HÄR hittar du alla filmerna om de nominerade och även från vinnarna.

Återigen ett stort grattis från oss!

 

Ny affärsplan

Tillsammans med bolagets styrelse har vi arbetat fram en ny affärsplan för åren 2019-2021.
Den nya affärsplanen känns väl grundad och mycket tydlig. Vi kommer under åren att koncentrera vår marknadsföring kring ett antal temaområden. Något som kommer att göra vår kommunikation och vårt budskap ännu tydligare. Inom kort finns affärsplanen att ladda ner på vår hemsida.

Evenemang
Planering inför våra evenemang 2019 pågår för fullt. Inför Sigtuna möte den 31 aug – 1 sep läggs nu de sista programpunkterna till vårt program. Har du något som du som partnerföretag vill bidra med så kontakta så snart som möjligt maria.martin@destinationsigtuna.se

Julmarknaderna förbereds och även ett arbete med att hitta sponsorer och ett bra upplägg inför nästa Litteraturfestival (2020) har påbörjats.

Närmast ser vi med glädje fram emot Trädgårdsmässan Trädgård och Uterum på Steninge den 3–5 maj. För första gången genomförs mässan i Sigtuna och arrangören Peter Isaksson har med omsorg valt ut platsen och säger: -Det ligger stor omsorg bakom varje plats där vi valt att etablera Trädgård och Uterum eftersom det unika med mässan är att vi utgår ifrån platsens utomhusmiljö och omgivning. När vi fick tips om Steninge Slottsby och var där och tittade sa det bara klick. Platsen är helt perfekt med slottet, trädgården och den nyrenoverade Stenladan med sina butiker och restauranger.

 

Kontaktuppgifter:

Vill du prata med någon ang. våra evenemang Sigtuna Möte, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Litteraturfestival kontaktar du Maria på:

maria.martin@destinationsigtuna.se

Vill du prata med någon om vår Frukostklubb eller ang fakturor kontaktar du Elisabeth på:
elisabeth.soderby@destinationsigtuna.se

Vill du prata med någon ang vårt Hållbarhetsarbete, partnerskap med Destination Sigtuna, hemsida eller sociala medier kontaktar du Caroline på:
caroline.englund@destinationsigtuna.se

Vill du prata med någon om PR/Kommunikation kontaktar du Evelina på:

evelina.balfe@destinationsigtuna.se

Söker du VD (CEO), vill prata om våra nätverk, destinationsutveckling eller etableringar kontaktar du:
anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

 

 

 

 

18 december

Tillsammans mot 2019

Samarbetspartners,

Verksamheten 2018 går mot sitt slut och inledningsvis vill jag rikta ett stort och varmt tack till er alla. Som samarbetspartners är ni en mycket stor och viktig del av förutsättningen för vår verksamhet.

Jag har nu funnits på plats som tf vd för Destination Sigtuna sedan 22 oktober. En månad går fort, framförallt när man har mycket att sätta sig in i och många att träffa. Mycket av min tid har gått åt till att lära känna organisationen, personalen och en del av er samarbetspartners. Min vilja och min tanke är att träffa så många av er så snart som möjligt. Bjud gärna in mig till just din verksamhet. Jag ska göra mitt bästa för att prioritera tid för dessa viktiga möten. Intresset för att vara med som samarbetspartner är stort. Det gläder oss mycket att vi blir fler som tillsammans kan arbeta för en så attraktiv destination som möjligt.

För att mycket kort summera de större aktiviteterna Destination Sigtuna genomfört under 2018 inledde vi med en mycket lyckad Partnerdag. Vår destination är under stark expansion och vi startade året med att prata om det egentliga värdet av en framgångsrik destinationsutveckling. Talare var bland andra Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi på Handelshögskolan i Jönköping, Ann-Marie Skarp – vd Piratförlaget och samarbetspartner till Sigtuna Litteraturfestival 2018 och Johan Augustsson – fastighetsdirektör Lidl Sverige. Företrädare för näringslivet i kommunen bidrog också till den lyckade förmiddagen där First Hotel bjöd på frukostmacka och Lidl på lunch.

Sigtuna Litteraturfestival 2018 gick av stapeln i maj. Tack vare våra sponsorer och samarbetspartners kunde vi genomföra den sjätte och mycket uppskattade upplagan av festivalen. Över 25 medverkande i form av prisbelönta och folkkära namn som t ex Lena Andersson, Jan Guillou, Martina Haag, Marie-Louise Ekman, Mikael Niemi och Pija Lindenbaum bidrog till att Sigtuna fylldes av läslystna och kulturintresserade besökare.
Vi vill passa på att rikta ett extra stort och mycket varmt tack till Märsta Förenade som genom att gå in som huvudsponsor var med och möjliggjorde festivalen.

I vanlig ordning har vi arrangerat tio möten i vår Frukostklubb. Värt att notera är att sedan starten 1992 har imponerande 270 sammankomster arrangerats. Vår moderator Per Schött gör en enastående insats genom att år efter år förse oss med intressanta och inspirerande talare. Bland dem vi mött i år kan t ex nämnas Caroline Strindmar, hållbarhets-och livsmedelsstrateg på Visita – Svensk Besöksnäring, med lång erfarenhet av hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen, L G Nilsson, museichef, storyteller och kulturentreprenör, Günther Mårder, vd Företagarna och Svante Randlert, Business & People Advisor på Academic Work.

Hållbarhetsarbetet ligger oss varmt om hjärtat och har fått ny fart. Tillsammans fokuserar vi för närvarande på att minska användningen av plast. Detta har gett oss stor uppmärksamhet medialt och många hör av sig för att få veta hur vi tänker oss att arbeta.

Sigtuna är en riktig juldestination. Julmarknaderna är i full gång. Två av fyra marknader i Sigtuna stad är genomförda och vi är glada och stolta över det gensvar vi får från både besökare och från knallar. Det ligger mycket hårt arbete bakom och personalen gör ett fantastiskt arbete.
Steninges julmarknad pågår för fullt. På Wenngarn har man kunnat njuta av julmys och i Valsta ordnas Tomteparad. Härliga julbord av mycket hög klass serveras på många av våra hotell och restauranger.

Mycket av min första tid som tf vd har gått åt till att titta framåt, in i 2019. Hur ska vi arbeta för att kunna leverera mot de ägardirektiv som ålägger bolaget att idag arbeta med destinationsutveckling, mottagarservice (turistbyrå), samarbeten och nätverk, marknadskommunikation och evenemang. En budget har mejslats fram för 2019 och denna fastläggs vid årets sista styrelsemöte.


Nyheter 2019
Nyheter för budgetåret 2019 är att vi återigen öppnar upp Turistbyrån måndagar och tisdagar. Genom det har vi öppet sju dagar i vecka. Vi kommer kunna lyfta tillbaka kompetens kring PR och kommunikation och utöka vår marknadsföringsbudget.

Drakegården
Vi flyttar om i Drakegården för att samla oss som personal närmare varandra. Genom det frigörs det gamla ”läsrummet” och redan denna vecka öppnas rummet upp för allmänheten. Återigen kan vi nu välkomna gäster in till denna, vad jag förstått, efterlängtade plats.

Strategiskt utvecklingsarbete
Styrelsen för Destination Sigtuna arbetar för närvarande intensivt med ett strategiskt utvecklingsarbete. Syftet är spetsa bolagets uppdrag att fortsatt vara ett av Sveriges bästa destinationsbolag.

Bolaget uppdrag kommer fortsatt och fokuserat vara att arbeta vidare med att utveckla besöksnäringen i kommunen.
Målet är att strategin skall vara klar under 2019 för att implementeras 2020.

Många av er har redan nu uppmärksammat att det aviserats en del förändringar från Sigtuna kommun. Vi vill gärna förklara närmare.
Styrelsen för Destination Sigtuna har enhälligt och tillsammans med Sigtuna kommun beslutat sig för att från och med den 1 maj 2019 sammanföra uppdraget att driva Turistbyrån i Sigtuna stad med kommunens kontaktcenter. Turistbyrån övergår genom det i kommunal regi och Sigtuna stad får ett kontaktcenter/Turistbyrå i Drakegårdens nedervåning.

Denna förändring är tänkt att ge oss möjligheter att arbeta än mer intensivt med det som vi genom våra ägares (näringslivet 53 % och kommunen 47%) direktiv har i uppdrag att arbeta för.
Vi kommer att arbeta vidare med destinationsutveckling, marknadsföring och för att stärka varumärket för destinationen Sigtuna. Vi kommer att fortsätta att arbeta med nätverk så som Frukostklubben, hotellnätverket och hållbarhetsnätverket och med våra evenemang Sigtuna julmarknader, Sigtuna Möte och Sigtuna Litteraturfestival. Tillsammans med våra ägare och er i näringslivet ska vi fortsätta att göra det bästa för att destinationen Sigtuna ska vara en attraktiv destination att besöka och verka i.

Under strategiarbetet kommer vi involvera er samarbetspartners i olika referensgrupper. Vi hoppas att ni tar möjligheten att vara med att påverka utvecklingen av bolaget.

Avslutningsvis vill vi redan nu bjuda in er till vår Partnerdag som i år bär namnet Destinationsdagen, boka redan nu upp den 8 februari 2019.
Vi breddar samverkan i år och genomför Destinationsdagen tillsammans med Airport City och Sigtuna Kommun och vi kommer att diskutera det spännande ämnet ”stora events betydelse lokalt, nationellt och internationellt” tillsammans med IOK (Internationella Olympiska Kommitén),  SOK (Svenska Olympiska Kommittén) och Lillehammer som tidigare arrangör av OS. Vilka effekter kunde dom se för näringslivet och hur ser det ut nu 25 år sedan.
Destinationsdagen är för er. Ni är viktiga och det är tillsammans med er i näringslivet vi ska fortsätta att göra det bästa för att Sigtuna kommun ska utvecklas och vara en attraktiv destination att besöka, bo och verka i.

 

Med önskan om en riktigt God Jul och nya friska tag tillsammans inför 2019

Varma hälsningar

 

Anna Lakmaker
vd

 

Björn Jonzon
Styrelseordförande

29 augusti

Ny tf VD för Destination Sigtuna

Anna Lakmaker tillträder som tf vd för Destination Sigtuna
Styrelsen för Destination Sigtuna AB har beslutat att anställa Anna Lakmaker som tf vd för destinationsbolaget. Lakmaker har lång erfarenhet inom besöksnäring, destinationsutveckling, marknadsföring av platser och värdskapsutveckling.

– Sigtuna och dess besöksnäring ligger mig sedan länge varmt om hjärtat.
Jag är tacksam över förtroendet och ser fram emot att tillsammans med medarbetarna, näringen, invånarna och kommunen, driva arbetet och utvecklingen av vår fantastiska destination vidare, säger Anna Lakmaker.

– Destination Sigtuna spelar en viktig roll i att positionera, utveckla och koordinera kommunikationen runt platsen och besöksmålet Sigtuna. Vi är stolta över det som bolaget tillsammans med besöksnäringens aktörer under många år åstadkommit, inte minst utvecklingen av Sigtuna som hållbar destination. Med Anna Lakmakers bakgrund och erfarenhet är vi övertygade om att vi får ett kompetent tillskott som på ett professionellt och tydligt sätt kan utveckla bolaget ytterligare, säger Björn Jonzon, styrelseordförande i Destination Sigtuna.

Styrelsens ambition är att befästa ställningen av Sigtuna som Sveriges fjärde största hotelldestination och att fortsätta utveckla besöksnäringen som en del i ett starkt näringsliv i Sigtuna kommun. För att möjliggöra detta har ett strategiarbete påbörjats som ska stärka Destination Sigtunas arbete och bidra till en ännu mer framgångsrik verksamhet. En viktig del är att vässa ambitionerna ytterligare, men också att tydliggöra destinationsbolagets uppdrag och roll.

Anna Lakmaker tillträder som tf. vd den 8 oktober.

Nyheter inom Destination Sigtuna

Äntligen är sommaren över!

Den väldigt långa och varma sommaren har nu övergått till en i min mening underbar och lite svalare sensommar.

Vi har under sommaren haft fullt upp med att ta emot besökare på vår turistbyrå, visa upp Sigtuna i våra sociala kanaler och att projektleda och marknadsföra evenemanget Sigtuna Möte.

Destination Sigtunas styrelse har inlett höstsäsongen med en två dagars strategiworkshop som skall resultera i en tydlig inriktning för destinationsbolaget framöver. Arbetet beräknas vara klart under nästa år.

Vi har planerna klara inför höstens aktiviteter som inleds med en workshop för vårt hållbarhetsnätverk, där vi skall säkra ett fortsatt framgångsrikt arbete med att uppmärksammat driva hållbarhetsfrågorna vidare.

Frukostklubben står redo med starka talare under resten av året.

Vår digitala kampanj ”Sigtunas Eldsjälar” som du kan följa i våra kanaler rullar vidare året ut och planen för innehållet i våra sociala kanaler är lagd med olika teman för varje månad. Vårt Facebook (Sigtuna) och Instagramkonto (Destination Sigtuna)),  har vuxit starkt under våren och fokus kommer att ligga på tillväxt och engagemang även under hösten.

En ny och förhoppningsvis bättre fungerande evenemangskalender har köpts in och kommer att implementeras på destinationsigtuna.se innan jul.

Planeringen för produktionen av årets julbilaga för UNT är i full gång liksom Sigtuna Julmarknad. Även i år kommer vi att fokusera på att paketera och kommunicera hela Sigtuna som en juldestination samt ytterligare förbättra och utveckla julmarknaden.

Vi har köpt utrymme och producerat en sk. advertorial för att lyfta Sigtuna som en mötesdestination i Airport City Stockholms bilaga i Dagens Industri som publiceras den 12 september.

En investering kommer att göras i att uppdatera våra Sigtunabilder under hösten och fokusera på att hitta ett tydligare bildspråk i vår kommunikation runt destinationen Sigtuna.

Den 9 november genomför vi en Social Media utbildning som vi erbjuder utan kostnad till våra partners. Inbjudan och mer information skickas senare.

Turistbyrån som under sommaren har varit öppen veckans alla dagar, går fr o m 10 september tillbaka till att hålla stängt måndagar och tisdagar.

Kom ihåg att följa oss och hjälpa oss att sprida informationen om vår fantastiska destination på Facebook samt Instagram.

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Jag och mina kollegor ser fram emot en spännande höst tillsammans!

Eva

18 april

Sigtunautbildningen 27 april

Bli expert på Sigtuna!

Inbjudan till en inspirerande utbildningsdag.

Missa inte att anmäla er till

Destination Sigtunas utbildningsdag och uppdatera er inför sommaren!

Vi bjuder in dig och framförallt dina medarbetare som möter besökare till vårens utbildningstillfälle.

Datum: Fredag den 27 april, kl 08.30-12.00.
Var: 1909 Sigtuna Stadshotell, Stora Nygatan 3.
Vad: Vi pratar bl.a om service & värdskap, vad som händer i Sigtuna och på slotten i sommar och ni får information om Sigtuna museum. Vi avslutar förmiddagen med att gå på en guidad stadsvandring i Sigtuna stad.
Erbjudande: Vill du äta lunch på 1909 Sigtuna Stadshotell? Förboka och uppge Destination Sigtuna så kostar dagens husman, sallad eller soppa 115 kr.

Utbildningen riktar sig till frontpersonal inom alla branscher där man möter kommunens besökare. Till exempel hotell, flygplatsen, handel och attraktioner.

Anmälan:
Utbildningarna är kostnadsfria för alla Destination Sigtunas samarbetspartners.

Är ditt företag inte samarbetspartner kostar utbildningen 500 kr.

Anmälan är bindande.

Anmäl senast 21 april till Caroline Englund: caroline.englund@destinationsigtuna.se

Varma hälsningar från Drakegården,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB