Prenumerera på bloggen!

11 september

Höst i Sigtuna

Eter en minst sagt omtumlande vår så stänger vi nu igen en härlig sommar i Destinationen Sigtuna.
Butiker längst med Stora gatan ger oss information om en kanonsommar med förändringen att de nationella besökarna i stor utsträckning helt ersatt de internationella besökarna som vi vanligtvis välkomnar. De hotell i Sigtuna stad som under sommaren ställt om sin verksamhet mot privatturisten rapporterar en bra beläggning under juli.

Vår statiskt för våren och sommarens stora Hemesterkampanj bekräftar just den upplevelsen.
Bland annat ser vi att:
25% av de tillfrågade är här på besök för första gången.
Drygt en fjärdedel av de tillfrågade hittade information om Sigtuna via Destination Sigtunas kanaler. Det stora intresset för Sigtuna syns även tydligt i trafiken på Destinationsigtuna.se. Från mitten av maj och fram till slutet av augusti ökade antalet unika besökare med 25 procent på hemsidan jämfört med samma period förra året.
Antalet hotellövernattningar har under juli ökat markant för att under augusti återigen krypa ner till dystra siffror. *
Just nu arbetar vi med att lyfta hösten i destinationen Sigtuna genom vår höstkampanj. Alla vår kommunikation är höstanpassad och vårt mål är att fortsätta att locka besökare även under de vackra höstmånaderna. Se kampanjen här

Sigtuna tillsammans mot framtiden – Sigtunamodellen- för säkra och kreativa möten
Den 9 september lanserades Sigtunamodellen– för säkra och kreativa lösningar. Ett ben i vår stora satsning ”Sigtuna tillsammans mot framtiden” som initierats av Destination Sigtuna och finansieras av Sigtuna kommun och Region Stockholm. Projektet Sigtuna tillsamman mot framtiden består av tre delar, en marknadsföringskampanj, en affärsutvecklingssatsning och bearbetning av mötesbokare.

Målet med kampanjen är att stötta partner inom mötesindustrin som är hårt drabbade av Coronakrisen

Sigtunamodellen
En marknadsföringskampanj som i samarbete med Hyper Island och professor i epidemiologi Anders Ekbom visar på att det fortfarande går att genomföra både säkra och kreativa möten. Kampanjen skall resultera i uppmärksamhet för Sigtuna som mötesplats och skapa trygghet för mötesbokare att våga boka och genomföra möten. Slutresultatet skall vara fler mötesbokningar som gör att mötesanläggningar kan nyanställa/återanställa sin personal och på så sätt minska arbetslösheten i Sigtuna kommun.

Affärsutveckling
Som en del i arbetet att stötta våra hårt drabbade mötesanläggningar genomför vi med hjälp av Kairos Future tre workshops med syfte att omvärldsbevaka, tolka framtiden och ge våra partners inom mötesindustrin så bra förutsättningar som möjligt för att möte framtiden.
Målet är att våra mötesanläggningar skall ha så mycket information och kunskap med sig från träffarna så att dom utifrån sina förutsättningar kan lägga strategiskt framgångsrika planer.

Bearbetning konferensbokare
Som ett led att locka tillbaka mötesbokare till anläggningarna har vi också samlat ett material som presenterar utbudet av mötesmöjligheter samt aktiviteter. se materialet här
Denna används då vi bearbetar mötesbokare via telefonsamtal.
Här hittar du dokumentet – blir du som partner nyfiken att boka in ett möte kontaktar du anläggningarna direkt för bokning.

Vi träffas återigen fysiskt i Frukostklubben och nästa gång vi ses är den 18 september kl. 0730 på församlingshemmet Munken. Värdar för Frukosten är Sigtuna församling och talar det gör den mycket spännande författaren Henrik Fock
Missa inte att boka in dig HÄR
VI uppmanar dig att följa FHM rekommendationer. Läs mer r

I den marknadsundersökning som vi tillsammans med Sigtuna museum genomförde i sommar så ser vi att den största kanalen för information som besöker är just destinationsigtuna.se och våra sociala kanaler.
Vi bygger vår kommunikation på ditt bolags aktiviteter och marknadsföring.
Ge oss så mycket information som möjligt så att vi kan hjälpa er att marknadsföra era verksamheter.
Lägg in alla dina evenemang i evenemangskalendern
Maila oss gärna en gång för mycket caroline.englund@destinationsigtuna.se

På gång just nu:
Destination Sigtuna har skickat in en ansökan till Tillväxtverket om stöd till insatser för omställning och utveckling mot nya målgrupper och inom hållbarhet.
Utlysningen med stöd från Nationella regionalfondsprogrammet för att hjälpa små och medelstora företag- Branschsatsning – rädda företag inom besöksnäringen.

Vi arbetar med affärsutveckling och ett nytt sätt att tänka kring våra julmarknader. Julmarknaderna lockar ett vanligt år många viktiga besökare till vårt näringsliv och vi ser just nu över om och hur vi kan anpassa julmarknaderna med respekt för rådande förutsättningar. Högtiden jul kommer att infall oavsett restriktioner eller inte bli och en kampanj för att lyfta juldestinationen Sigtuna planeras.

Vandring längst med Ingegerdsleden.
Den 1 oktober kl. 09.00 genomförs en vandring längst med Ingegerdsleden.
Ingegerdsledens etapp 4 går igenom vår vackra destination med start vid Rosersbergs slott och genom vackra naturupplevelser till Mariakyrkan i Sigtuna. Passa på att följa med på denna vandring, kanske är det en bra friskvårdsaktivitet för din personal. Lunch äter man på Stenladan i Steninge eller med medhavd ryggsäck. Vandringen tar mellan 5-6 timmar beroende på vilket tempo man håller.
Vandringsledare finns för att leda er längst med vägen.

Trevlig helg!

Vänligen ,
Anna Lakmaker
Vd- Destination Sigtuna

*I juli 2020 redovisade Sigtunas hotellnäring en ökad beläggningsgraden på 308,7% jämfört med juli 2019. Arlanda visade en minskning med -80,7% mellan juli 2020 och juli 2019. Under augusti 2020 redovisade Sigtuna en minskning med -46,7% jämfört med augusti 2019. Arlanda minskade med -77,6% mellan augusti 2020 och augusti 2019. Det framgår i rapporten från Benchmark Alliance, ett oberoende företag som sammanställer marknadsdata för hotell, konferens, restauranger och spa.