Återblick 2019

Nytt år och nytt decennium! Det finns så mycket spännande att se fram emot men innan vi berättar om allt roligt som händer framöver i vår destination tänkte vi göra en liten återblick från det gånga året.
Nyöppningar

Sigtuna fick sin allra första napolitanska restaurang när Cicciotto slog upp portarna i slutet av sommaren på Stora gatan i Sigtuna stad. Sigtuna Museum & Art utökades med en ny konstscen genom Valsta Simhall och inflyttningen påbörjades i vår nya Stadsdel Sigtuna stadsängar.

Priser, utmärkelser och jubileer
Sigtuna är världskänt för sina prisbelönta kockar. Såväl Sigtunahöjden som Steningevik hade stora framgångar med sina kockar. Till slut blev det Niclas Jansson på Sigtunahöjdens restaurang Skog, som vann juniorklassen i den internationella konferens-kocktävlingen Copper Skillet som avgjordes i Toronto och han kammade därmed hem den ärofyllda titeln ”Global Chefs of the Year”!

Wenngarns slottscafé blev omnämnt i prestigefyllda White Guide Café som tillsammans med White Guide utgör nordens ledande guidesystem över Sveriges bästa restauranger och caféer.  Sedan tidigare är även RC Chocolat och Tant Brun omnämnda i caféguiden och Båthuset och Sigtuna Stadshotells Restaurang 1909 i restaurangguiden.  

Magasinet ”Allt om resor” listade Sigtuna som den svenska destination man måste se innan man dör.  

Hållbar Destination, Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och konferensanläggningar finns i Sigtuna och firade 10 år. Nätverket drivs av Destination Sigtuna tillsammans med 12 hotell- och konferensanläggningar i Sigtuna. Syftet med nätverket är att samla gemensam kompetens för att inspirera och driva frågor mot en hållbar utveckling och minskad klimat- och miljöpåverkan.  

Sigtuna har fått en hel del medial uppmärksamhet under året. Tre svenska tv-produktioner har visat upp vår vackra destination. Först ut var TV4s program Vem bor här, följt av Systrarna Graafs realityserie och Carolas adventsprogram. Vi har även haft besök av amerikanska Travel Channel som spelade in en dokumentärserie om vikingarna och där Sigtuna museum och våra vackra ruiner ingick i dekoren.
Vi jobbar en hel del med PR på Destination Sigtuna och den nyhet som fick allra störst genomslagskraft under 2019 i media var när vi gick ut med att den sjunde upplagan av Sigtuna Litteraturfestival skulle gå av stapeln den 9 maj 2020. Nyheten plockades upp av inte mindre än 24 tidningar runt om i landet, från Sydsvenskan till Göteborgs-Posten, SvD och Västerbottens Folkblad.

Sigtuna i sociala medier
Vi jobbar också mycket med att nå ut med nyheter om vår fantastiska destination genom sociala medier. På facebook är vi nu uppe i över 9500 följare och på Instagram har vi ökat med 30% följare under 2019. Den nio mest gillade bilderna från 2019 på Instagram, ser ni på bilden ovan.

Sigtuna har också synts en hel del i internationell press. Inte minst genom det härliga evenemanget Sigtunarännet där flera holländska medier skrev många spaltmeter om evenemanget som tyvärr ställdes in pga. alltför mjuk och porös is.  

Besökare
På tal om evenemang så är det populärt att besöka vår destination! Våra två evenemang Sigtuna Möte och Julmarknad i Sigtuna stad, lockade över 240 000 besökare. Förutom att uppleva vår pittoreska stadskärna möttes besökarna av de över 80 utställare per evenemang som fanns på plats och bidrog till att skapa vår unika atmosfär.

Sigtuna är Sveriges fjärde största hotelldestination, efter storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Under 2019 välkomnade våra 25 eminenta hotell nästan 1 miljon övernattande gäster. De svenska turisterna toppar statistiken och bland de internationella gästerna ligger USA i topp följt av Norge, Storbritannien och Tyskland.

Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport, ligger som bekant i vår destination. De hade drygt 25,6 miljoner resenärer under 2019.

Ja 2019 var ett magiskt år, nu kör vi full fart in i 2020!!


Lämna en kommentar