Prenumerera på bloggen!

12 juli

Nära miljonen gästnätter, Litteraturfestivalen 2020 och sommarhälsning från oss!

Kära samarbetspartners!                                                              Sigtuna- 12 juli 2019

 

Så fort veckorna går- midsommarafton har redan hunnit passerat och för många av oss väntar en välförtjänt sommarsemester.

Från mitt kontorsrum på Drakegården har jag utsikt över Stora Torget och en del av Stora gatan, jag ser och hör genom mitt öppna fönster dagligen alla turister, både svenska och utländska, som får uppleva just denna del av vår destination – Sigtuna stad.
Vi har alla en känsla av att turistbussarna i sommar är fler än på många år. Sigtuna stad är ett av många vackra och populära besöksmål i Sigtuna kommun som vi får förtroende från er och från våra ägare att marknadsföra.

Det är många som hittar till oss. När vi läser den färska statistiken för 2018 ser vi att närmare en miljon kommersiella gästnätter genomförs varje år i Sigtuna, en ökning med nästan 50% på 10 år! Men vi har ju vanan inne i vår destination, i 1 000 år har vi välkomnat besökare från olika delar av världen.

Som en effekt av alla dessa besökare så omsätter besöksnäringen mycket i Destinationen Sigtuna, 42,7 miljarder totalt ( borträknat Arlanda 2,4 miljarder).

Vilka är det då som kommer då till Sigtuna? 82% av våra besökare är faktiskt svenskar. Tittar vi på våra internationella besökare kommer de flesta från USA, Norge, Storbritannien och Tyskland.

Sigtuna Litteraturfestival
En enig styrelse tog på det senaste styrelsemötet beslut om att ge Destination Sigtuna uppdraget att den 9 maj 2020 genomföra den 7 upplagan av Sigtuna Litteraturfestival. Något vi ser mycket fram emot.  Det förberedande programarbetet är redan uppstartat tillsammans med Piratförlaget, Natur och Kultur och Sigtunastiftelsen.

Vi märker att intresset för Sigtuna Litteraturfestival är enormt och när vi gick ut med pressmeddelandet om att festivalen blir av så blev det en nationell nyhet. Över 20 tidningar skrev om nyheten, däribland Svenska Dagbladet, Sydsvenska Dagbladet och Göteborgs Posten.

Sigtuna möte
Den 31 augusti och 1 september genomförs Sigtuna Möte, detta arrangemang genomförs som vanligt i 1912 års anda.
HÄR kan du läsa mer om programmet.

Synlighet på plats i Drakegården
Vi vill påminna om möjligheten att för dig som samarbetspartner synas på plats i Drakegården. Som partner har du möjlighet att visa dina evenemang och lägga dina flyers i ”hallen” på Drakegården, ett rum som årligen besöks av ca 80 000 personer.

Evenemangskalendern
Vår evenemangskalender är den mest välbesökta sidan på vår hemsida.
Just nu är den lite väl tom, vi vet att det sker massor av spännande saker i vår Destination. Fyll på i kalendariet så att vi kan hjälpa er att marknadsföra era evenemang.

HÄR hittar du kalendern.

Titta även gärna igenom den information som vi har om er på vår hemsida. Stämmer kontaktuppgifterna, öppettider och är bilderna fortfarande representativa för er verksamhet? Om inte låt Caroline veta så ändrar vi på sidan. caroline.englund@destinationsigtuna.se eller till mig på anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

Sigtunapåsar- gratis för er samarbetspartners
Vår huvuduppgift är att marknadsföra destinationen Sigtuna och för det ändamålet tar vi varje år fram ett antal marknadskampanjer och en del trycksaker/produkter.

En av dessa produkter är vår papperskasse med Sigtuna First logga på. Vi vill gärna att kassen används och därför vill vi erbjuda dig som samarbetspartner möjlighet att utan kostnad, använda Sigtuna-kassarna i din verksamhet. Kom gärna in på Drakegården och hämta ett antal. I varje kartong finns 200 påsar men det finns även möjlighet att ta med sig ett mindre antal från redan öppna kartonger.

Vår broschyr Upptäck Sigtuna på svenska och på engelska finns att hämta i Turistbyrån, lägg den gärna i er verksamhet.

HÄR hittar ni länken till våra promenadkartor över Sigtuna Stad i PDF format. Använd gärna dessa för era gäster som funderar över sevärdheterna i Sigtuna stad. Printa dem gärna och lägg i er verksamhet, vid eventuella uppdateringar finns de senaste alltid på vår hemsida.

Marknadsföring

Inför och under sommaren syns vi i många olika sammanhang. Förutom i våra egna kanaler – hemsida, facebook, instagram och LinkedIn, har vi har köpt annonsutrymme i Icakuriren, DI, DN, Sverigemagasinet, Sigtunabygden, UNT, Enköpings Posten, Östra Uppland, Uppsalatidningen och på Stockholms turistbyrå. I dessa kanaler pratar vi om Sigtuna som besöksmål över dagen men även om vårt hållbarhetsarbete och om Sigtuna Möte som genomförs 31 augusti-1 september.
Vi har tagit emot TV-team från både USA och Japan, vi har fått utrymme att prata Ingegerdsleden på Radio Stockholm och tillsammans med Sigtunahem har vi lyft Hemester- möjligheten och fördelarna med att semestra hemma.

Sigtuna stad har blivit framröstade av Allt om resor som den destination i Sverige som man måste besöka innan man dör. Detta gav så klart stort genomslag och bra marknadsföring för destinationen. HÄR hittar du artikeln.

Vi har fått stor uppmärksamhet kring den plastbantning vi gör tillsammans med Hållbarhetsnätverket Hållbar Destination.

Almedalen
Jag hade möjlighet att tillsammans med Sigtuna Kommun besöka årets upplaga av Almedalen i Visby.
Mitt fokus landade så klart på Hållbarhet, Besöksnäring, Flygets framtid men också kring den viktiga frågan kring kompetensförsörjning och utbildning inom besöksnäringen.

Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) uppskattas det årliga rekryteringsbehovet inom denna bransch 2013–2023 till 40 000–50 000 personer. Nyexaminerade med relevant gymnasieutbildning uppskattas i samma rapport endast täcka en tiondel av efterfrågan.
Många intressanta diskussioner med både HRF, Visita och Högskolan i Dalarna han jag med under dessa två intensiva dagar.

 

För mig väntar nu en veckas jobb till innan jag tar semester i tre veckor.

Jag och mina kollegor på Destination Sigtuna vill passa på att önska er alla en trevlig sommar!

 

Anna Lakmaker
VD