07 juni

Sigtunas gästnätter ökar – i år igen!

Besöksnäringen växer i Sverige och i Sigtuna. Totalt blev det närmare 887 000 gästnätter i Sigtuna under 2016, en ökning med 4, 6 procent jämfört med fjolåret. Majoriteten av övernattningarna, 76, 4 procent, gjordes av svenska besökare.

Sigtuna behåller sin position som Sveriges fjärde största hotelldestination efter Stockholm, Göteborg och Malmö och har liksom Sverige i övrigt mest svenska hotellgäster. Bland de utländska gästnätterna finns besökare från Storbritannien och Polen i topp med ca 22 500 övernattningar var. Därefter följer gäster från Norge, USA och Tyskland.
Statistik är alltid spännande läsning, läs gärna hela vår TEM, TuristEkonomiska Modellen, för 2016 här: TEM Sigtuna 2016

Ökningen av gästnätter är ingen tillfällighet utan en naturlig utveckling av vår växande näring. För att kunna få ännu bättre koll på läget köper vi nu statistik från det nya företaget gezt.io som kan förse destinationer med helt unik big data samlat i smarta gränssnitt.
På så sätt kan vi följa, jämföra och analysera siffror direkt från SCB/Tillväxtverket. Siffrorna kommer vi kontinuerligt att presentera här på bloggen. Redan nu ser det riktigt bra ut med en ökning på 6, 7 procent för årets första kvartal.

– På Geztio är vi mycket glada att Destination Sigtuna som första destination i Sverige nu implementerar vårt verktyg i sin operativa verksamhet att stötta sina företag med kunskap om Sigtunas gäster baserat på big data. Destination Sigtuna kan nu rapportera övernattningsstatistiken snabbare och mer detaljerat än tidigare genom online access till all SCB:s statistik ända från 2008. Genom detta samarbete tar Destination Sigtuna steget in i framtiden genom att använda big data och business intelligence för att utveckla Sigtuna som en av Sverige största destinationer, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, VD på gezt.io.

Här kan du ladda ner statistik jan-mars 2017.

Fakta om besöksnäringen i Sigtuna 2016:

  • 2,3 miljarder kronor i total turismomsättning
  • 1 402 årssysselsatta, främst inom logi och restaurang
  • 95,1 miljoner kronor i totala skatteintäkter till kommunen
  • 57,4 miljoner kronor i totala skatteintäkter till landstinget/regionen
  • Shopping omsättningsmässigt största bransch med cirka 743 miljoner kronor
  • Hotell omsättningsmässigt största enskilda kategori med 1 270 miljoner kronor
  • Hotell vanligaste övernattningskategori med 69 % av samtliga övernattningar
  • Av 362 232 utländska övernattningar i hotell och vandrarhem (SCB) samt i fritidshus och hos släkt/vänner (TDB) svarar släkt/ vänner och fritidshus för 41,4 %
  • Storbritannien största nationalitet av utländska gästnätter i hotell och vandrarhem enligt SCB
  • Beräknad omsättning för utländsk turism i hotell och vandrarhem (SCB) samt i utlandsägda fritidshus och hos släkt/vänner (TDB) är cirka 350 miljoner kronor eller 27,5 % i motsvarande andel av turismomsättningen

 

Soliga hälsningar från Drakegården,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

09 mars

Ännu ett rekordår för Sigtunas besöksnäring!

Clarion Hotel Arlanda Airport

2016 blev ännu ett rekordår för Sigtunas besöksnäring med fler än 880 000 gästnätter vilket är en ökning med + 4,2 procent jämfört med året innan. Allt pekar på att Sigtuna behåller sin position som Sveriges fjärde största hotelldestination efter storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.  

SCB:s preliminära statistik visar att 2016 verkar bli ännu ett rekordår för Sigtuna. Besöksnäringen i Stockholmsregionen går fortsatt mycket starkt framåt och Sigtunas gästnätter lever definitivt upp till förväntningarna!

Med vårt strategiska läge mitt emellan Stockholm och Uppsala befinner vi oss i navet för Sveriges tillväxt. Som hemkommun till Stockholm Arlanda Airport, ett mycket bra utbud av hotell och konferensanläggningar, anrika slott och turistattraktionen Sigtuna Stad ser framtiden ljus ut. Vår bransch är en motor när det gäller att skapa arbetstillfällen och skatteintäkter men det gäller också att vi fortsätter arbeta hårt med destinationsutveckling, att vi slipar på vårt erbjudande och att vi jobbar med marknadsföring för att säkra en positiv utveckling. Besöksnäringen är en viktig del i ett starkt näringsliv i Sigtuna.

Nu inväntar vi SCB:s definitiva statistik som presenteras i april. Självklart delar vi med oss av den här på vår blogg.

 

Partnerdagen 2017

Du har väl inte glömt att anmäla dig och kollegorna till vår partnerdag tisdagen den 14 mars på Rosersbergs slottshotell? Vi ser fram emot att lära oss mer om den nya generationens shoppingturister, Arlandastad Holdings planer och att få tänka helt nytt.

OSA till elisabeth.soderby@destinationsigtuna.se

Här hittar du all nyttig info.

Varmt välkommen!

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB