Prenumerera på bloggen!

10 januari

Ett år av möjligheter

Tack för ett fantastiskt år – nu kickstartar vi 2018

Efter en intensiv november och december är det härligt att sätta igång med planeringen av årets aktiviteter. Vi är jättenöjda med utfallet av årets julmarknader och kan avslöja att våra besökssiffror låg mellan 30 000-50 000 besökare per julmarknadssöndag.

Men innan vi blickar framåt vill vi summera vad som har hänt sedan sist.

MARKNADSAKTIVITETER

Var med från start när vi sätter ribban för 2018 – vi välkomnar alla till Partnerdagen 2 februari!

Vi startar upp 2018 med att prata om det egentliga värdet av en framgångsrik destinationsutveckling. Den här dagen möter vi en av landets främsta experter på städer och regional utveckling – Charlotta Mellander. Vi möter fastighetsdirektör Johan Augustsson som ansvarar för etableringen av Lidl i Sveriges mest hållbara stadsdel, Sigtuna Stadsängar. Johan berättar om matvarukedjan som tar stora marknadsandelar och som kammat hem priser för hållbara initiativ. För Lidl är varumärket som överraskar, upprör och berör. Vi träffar också entreprenören som revolutionerar den svenska litteraturmarknaden. Ann-Marie Skarp är förlagschefen som byggt framgång genom att kombinera nytänkande med långsiktighet.
Dessa och många fler inspiratörer och investerare med positiv påverkan för destinationen möter vi denna förmiddag.
Varmt välkommen till en dag av inspiration och mod, med innovation och mingel.

Läs mer om programmet här.
Anmäl dig här!

Varma hälsningar,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

20 december

Välkommen till vår Partnerdag 2 februari

Välkommen till en dag av inspiration, mod, innovation och mingel!

På vilket sätt påverkar valet av boendeort hela ditt liv?
Hur bygger man framgång genom att kombinera nytänkande med långsiktighet?
Möt ett varumärke som överraskar, upprör och berör.

Möt våra spännande forskare, entreprenörer och näringslivsprofiler:

  • Charlotta Mellander – professor i nationalekonomi på Handelshögskolan i Jönköping. Forskar om regional utveckling, städer och kreativitet.
  • Ann-Marie Skarp – vd Piratförlaget och samarbetspartner till Sigtuna Litteraturfestival. Prisad för framstående entreprenörskap.
  • Johan Augustsson – fastighetsdirektör Lidl Sverige. En nyckelperson vad gäller Lidls etablering på Sigtuna Stadsängar.
  • Christer Wikström, tf kommundirektör Sigtuna kommun
  • Mathias Forsberg, ny näringslivschef Sigtuna kommun
  • Kim Hultén, verksamhetschef Sigtuna stadsängar exploatering
  • Per & Åsa Taube, Gelba
  • Olle Larsson, Sisyfos
  • Ninna Engberg, vd Wenngarn
  • Kjell-Åke Westin, Flygplatsdirektör
  • Eva Camél Fuglseth, dagens moderator och vd Destination Sigtuna

När: Fredag 2 februari 2018
Tid: 8.30 – 12.30 därefter bjuds på en lättare lunch
Var: Drive Lab Center, Pionjärvägen 2, Arlandastad.

Anmäl dig här!

Programmet erbjuds kostnadsfritt till Destination Sigtunas samarbetspartners.
För medlemmar i Frukostklubben kostar dagen 550 kr ex moms.
För medlemmar i Företagarna kostar dagen 700 kr ex moms.

För icke partners kostar dagen 1250 kr ex. moms.

Om våra medverkande:

Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Jönköping, håller en föreläsning om hur viktig platsen blivit för den ekonomiska utvecklingen. Charlotta kommer bland annat att prata om urbanisering, digitalisering och globalisering och hur dessa krafter påverkar gapet mellan stad och land. Du kan vänta dig en spännande föreläsning om omvända samband och lära mer om vad det faktiskt är som får människor att flytta eller stanna på vissa platser i dagens samhälle.

Ann-Marie Skarp är VD och förlagschef för Piratförlaget. Förlaget ger främst ut skönlitteratur, i första hand av svenska författare men också någon gång författare från andra länder. Ann-Marie Skarp arbetade tidigare på Norstedts, som hon lämnade 1999 för att starta Piratförlaget tillsammans med Jan Guillou, Liza Marklund och Sigge Sigfridsson. Förlagets idé är att ge författarna större inflytande, att vara nyskapande och att vara ett av Sveriges största, oberoende skönlitterära förlag.

Johan Augustsson, fastighetsdirektör för Lidl Sverige berättar om Lidls framfart på den svenska marknaden, hållbar utveckling och vad den innebär för lokalområdet. Med stadigt växande marknadsandel har Lidl vunnit priser som Årets Butikskedja 2016, Årets Ledare 2016 och utmärkelsen världens mest hållbara handelsbyggnad vid Breeam Awards 2017. Johan kommer att berätta om Lidls väg till att nå 200 butiker till år 2020, vad som krävs för att bygga världens grönaste handelsbyggnad och satsningen i Sigtuna Stadsängar. Låt livsmedelsbranschens utmanare överraska med sitt lokala engagemang och ledande hållbarhetsarbete.

20 november

Välkommen in!

Turistbyrån har fått en uppfräschning under sommaren och hösten!
Vi vill gärna visa er hur fint det blivit. Börja dagen med att titta in hos oss. Vi dukar upp med pepparkakor och kaffe.

När: Tisdag 21 november
Tid: 9.00-10.00
Var: Drakegården, Stora Gatan 33
O.S.A: elisabeth.soderby@destinationsigtuna.se

Välkomna önskar Eva med kollegor på Destination Sigtuna!

07 november

Första namnen klara till Litteraturfestivalen 2018

Nu står det klart att Jan Guillou, Martina Haag, Mikael Niemi, Anders Roslund och Pija Lindenbaum är några av dem som medverkar i Sigtuna Litteraturfestival 2018. Efter ett års uppehåll välkomnar vi nya och gamla besökare tillbaka till Sigtuna stad den 5 maj.

Just nu pågår förberedelserna för fullt och vi är glada över att kunna presentera några av Sveriges mest folkkära författare. Vi är nu i dialog med flera av er – våra lokala partners, som på ett fantastiskt sätt engagerar sig för att skapa en härlig dag för våra besökare i allt från möten med författarna till matupplevelser.

Precis som tidigare år kommer litteraturfestivalen att bjuda på enskilda författarmöten och samtal författare emellan. Biljetter med fina julrabatter börjar vi sälja på fredag!

Läs gärna mer på sigtunalitteraturfestival.se

Varma hälsningar,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

02 november

Gröna november i Sigtuna

– nu klimatutmanar vi Sveriges besöksnäring

Här i Sigtuna är Gröna november en månadslång kampanj där Sigtunas hotellnätverk visar upp det arbete vi gör inom miljö och hållbarhet. Vi riktar oss både internt mot den egna personalen och externt mot våra många kunder. Dessutom uppmanar vi besöksnäringen i Sverige att stötta utvecklingen av ett mer hållbart flyg!

I höstas tog vi beslutet att som första destination i Sverige ingå ett samarbete med Fly Green Fund för att driva på forskningen, skapa efterfrågan och öka produktionen av biobränsle för flyget. Genom detta vill vi inspirera våra besökare, andra företag och inte minst andra destinationer till att vara med på resan mot en fossilfri besöksnäring.

I en debattartikel i branschtidningen Besöksliv uppmanar vi nu, tillsammans med Swedavia, besöksnäringen i Sverige att stötta utvecklingen av ett mer hållbart flyg. Kunskap och teknik finns – nu behöver alla vara med och skapa efterfrågan. Läs gärna artikeln här!

Nyfiken på vårt arbete? Kom och mingla med oss på Green Club AW fredagen den 10/11 på Sigtunahöjden. Läs gärna mer på hallbardestination.se och se filmen här!

 

PS. Var gärna med och stöd Fly Green Fund och kompensera din resa. 200 kr räcker för ca 30 min flygning med biobränsle. Köp din “biobiljett” genom att Swisha 
Fly Green Fund: 123 131 4137
Skriv gärna “Fly Green Fund Sigtuna” i meddelanderaden. Tillsammans gör vi skillnad!

Varma hälsningar,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB


 

10 oktober

Sigtuna Litteraturfestival i samarbete med Piratförlaget

– nytt datum satt till 5 maj 2018

Efter ett års uppehåll välkomnar Sigtuna Litteraturfestival nya och gamla besökare tillbaka till Sigtuna stad den 5 maj 2018. Nya samarbetspartners till festivalen är Piratförlaget och Lilla Piratförlaget som även kommer att ingå i programgruppen.

Vi är jätteglada att i Piratförlaget och Lilla Piratförlaget ha två starka partners med många av Sveriges mest namnkunniga författare. Vi vill gärna locka en bred publik och fortsätta ha Sigtuna stad som arena för spännande möten och samtal, något våra tidigare besökare och medverkande har visat uppskattning för. Vi har också valt att flytta festivalen till maj istället för augusti.

Nytt för den sjätte upplagan av Sigtuna Litteraturfestival är att festivalen fokuseras till en dag. Genom att lägga programpunkterna så att det även ges utrymme att njuta av den unika miljön hoppas vi locka ännu fler besökare. Parallellt med huvudprogrammet ges även möjlighet för lokala aktörer att ordna egna programpunkter. Som en del av programmet arrangeras liksom tidigare Sigtuna Litteraturfestivals skoldag. Under våren arbetar kommunens elever med olika läsprojekt som avslutas med författarmöten den 4 maj.

– Vi är mycket glada över detta samarbete eftersom vi ständigt letar nya arenor där våra författare får möjlighet att möta sina läsare. Och där läsare får möta sina favoritförfattare. Vi ser fram emot att skapa ett generöst och inspirerande program för barn, unga och vuxna tillsammans med Destination Sigtuna, säger Ann-Marie Skarp, vd för Piratförlaget.

Vill du också vara med och bidra till festivalen? Ta gärna kontakt med vår nya projektledare:
Maria Martin, e-post: maria.martin@destinationsigtuna.se

 Läs gärna mer om festivalen på sigtunalitteraturfestival.se

Varma hälsningar,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

 

27 september

Weekend och Jul i Sigtuna

Tänk, om bara två månader välkomnar vi till årets första julmarknad. Just nu arbetar vi för fullt med att förbereda de fyra julmarknadssöndagarna 26 november, 3, 10 och 17 december. Dessutom vill vi i år särskilt lyfta hela destinationen Sigtuna som en plats att besöka före jul!

Kampanj i sociala medier
Men först kommer hösten. Vi fortsätter vår kampanj på Facebook och Instagram med inriktning weekend i Sigtuna under september och oktober. Kampanjen leder till vår fina paketsida på sajten, ta dig gärna en titt här!

Jul i Sigtuna
För att lyfta alla fina julmarknader, julbord, shoppingmöjligheter och hotellerbjudanden som finns ger vi ut en Jul i Sigtuna-bilaga i UNT och Sigtunabygden i november. Vi stöttar även upp med en digital kampanj på sociala medier samt annonser i Ica-kuriren och tidningen Gate Report med distribution på bl a alla inrikes-gater i Sverige. Redan nu har flera av våra hotell skapat speciella julpaket.

Julmarknad i Sigtuna stad
Julmarknaderna i Sigtuna stad är våra mest besökta evenemang. I en besöksräkning vi gjorde förra året kunde vi räkna till hela 50 000 besökare – under EN julmarknadssöndag. Fantastiskt roligt.
Vill du också vara med och sälja eller har du bra idéer på hur vi kan göra julmarknaden ännu bättre? Ta gärna kontakt med vår nya projektledare Maria Martin, e-post: maria.martin@destinationsigtuna.se

Varma hälsningar,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

12 september

Hållbarhet, hotellnätter och bioflygbränsle

Planespotting

Besökte du senaste Frukostklubben när Maria Fiskerud berättade om vikten av bioflygbränsle? Nu kan vi glädjande berätta att Sigtunas hotellnätverk som första destination i Sverige har ingått ett samarbete med Fly Green Fund för att driva på forskningen, skapa efterfrågan och öka produktionen av biobränsle för flyget. Allt för att på sikt minska flygets klimatpåverkan.

Sedan 2009 samarbetar vi inom Sigtunas hotellnätverk för att minska vår klimat- och miljöpåverkan. Fokus ligger på att mäta klimatpåverkan av den egna energiförbrukningen för uppvärmning, tjänsteresor, tvätt och matråvaror. Med hjälp av handlingsplaner har vi år för år minskat våra gästers klimatpåverkan, samtidigt som antalet gäster ökat. Det är vi otroligt stolta över, för vår destination har många gästnätter.

Under 2016 omsatte besöksnäringen i Sverige ca 296 miljarder, varav ca 41,3 miljarder i Sigtuna. Som Sveriges fjärde största hotelldestination med 886 000 gästnätter (2016) och hemkommun till Stockholm Arlanda Airport har det betydelse hur Sigtunas hotell agerar i hållbarhetsfrågan. Till synes små ändringar gör stor skillnad. Som att våra hotell förra året tillsammans serverade 2 miljoner koppar ekologiskt kaffe. Det sparar 17 000 liter giftigt roundup från kaffeplantagen.

Vi vill bidra till att flyget blir ännu mer hållbart i framtiden eftersom vår näring till stor del är beroende av det. Därför satsar vi inom hotellnätverket nu på ett långsiktigt samarbete med Fly Green Fund. Genom detta vill vi inspirera våra besökare, andra företag och inte minst andra destinationer till att vara med på resan mot en fossilfri besöksnäring!

Dessa företag är med i Destination Sigtunas samarbete för en hållbar destination:
1909 Sigtuna Stadshotell, 32 rum & kök, Best Western Arlanda Hotellby, Best Western Park Airport Hotel, Clarion Hotel Arlanda Airport, Destination Sigtuna, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Stora Brännbo Konferens och Hotell samt Wenngarn Hotell & Konferens.

Fakta om Fly Green Fund:
Fly Green Fund är en ekonomisk förening utan vinstintresse med målet att kick-starta den svenska marknaden för bioflygbränsle. Detta gör de genom att erbjuda minskat klimatavtryck vid flygning. 25 procent av intäkterna går till forskning för att få fram en svensk produktion och 75 procent används till bioflygbränsle som tankas vid svenska flygplatser.

Läs gärna mer om vårt hållbara arbete på hallbardestination.se

Varma hälsningar från Drakegården,

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

15 augusti

Synlighet i sommar

Hoppas att sommaren har varit bra!

Här på Drakegården är sommarkänslan fortfarande stark tack vare alla utländska besökare. Sedan i maj har turistbyrån tagit emot ca 40 000 besökare – vilket är något fler än samma period förra året. Nu arbetar vi för fullt med att förbereda inför Sigtuna Möte 2-3 september samt utvärdera sommarens alla marknadsaktiviteter:

Kampanj i sociala medier

Kampanjkonceptet som lanserades under våren har rullats ut digitalt på Facebook och Instagram med inriktningen golf och slott. Just nu pågår en kampanj för Sigtuna Möte, som vi sedan ersätter med kampanjer för weekend och jul.

Golfkampanjen har under perioden 12 maj-31 juli haft:
Räckvidd (antal personer som fått en visning): 93 339 st
Exponeringar (antal gånger den visats): 356 961 st 

Slottskampanjen har under perioden 12 maj-31 juli haft:
Räckvidd (antal personer som fått en visning): 127 973 st
Exponeringar (antal gånger den visats): 588 671 st

 

Synlighet i Gate Report

Vi har synts med vår första advertorial i tidningen GATE REPORT – Sveriges största affärs- och livsstilsmagasin för flygresenärer som distribueras gratis på samtliga inrikesgater på Sveriges största flygplatser. Klicka här för att se resultatet!

 

Pressbesök

”Located quite close to the international airport, Sigtuna is a great spot to take a day-trip or round out your trip to Stockholm. Spend a night in this ancient town then head out to the airport and catch your flight. Sigtuna offers a fascinating glimpse into Sweden’s history, particularly the lives of Vikings. Wander around and discover stone ruins, ancient little wooden houses all rickety and crooked and delve into the history of a town founded in 970AD! I’d also recommend, to make the most of it, you join a guided tour and have at least one meal at Hotel Kristina.”
Ja så skriver reseskribenten Phoebe Lee, Little Grey Box blogg, Australien.

I juni tog vi emot en Phoebe i en pressgrupp i samarbete med Visit Stockholm med anledning av Singapore Airlines nya flyglinje till Stockholm. Gruppen bestod av fem journalister och bloggare från Australien, Indonesien och Singapore. Här är några av resultaten, klicka på inläggen så ser ni artiklarna i: Little Grey Box blogg, AustralienThe Jakarta Post, Indonesien och Zao Bao, Shanghai.

Här i Little Grey Box film syns Sigtuna i slutet (från 04.30 min):

 

 

Destinationsigtuna.se

Sajten har en stabil ström av användare. Under perioden 1 jan-7 augusti hade den 106 095 besök och 79 411 unika besökare vilket är marginellt något högre än året innan. Under perioden 1 maj-7 aug har den haft 63 670 besök och 48 586 unika besökare.

Till alla våra samarbetspartners och medlemmar i Frukostklubben – jag hoppas att vi ses den 25 augusti på 1909 Sigtuna Stadshotell!

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB

21 juni

Världen till Sigtuna

I samband med att Singapore Airlines nu trafikerar Stockholm Arlanda Airport välkomnar Visit Stockholm och Destination Sigtuna med partners en pressgrupp. Syftet när vi tar emot pressbesök är naturligtvis att öka kännedomen, synligheten och reslusten till oss som destination. Pressbesöket kommer till oss idag!

 Som alltid när vi får pressbesök försöker vi anpassa programmet till gruppen och kring vad de i övrigt har fått se under sitt besök i nära dialog med Visit Stockholm. Pressgruppen består av journalister och bloggare från tidningen Lianhe Zaobao (Singapore), Kompas Daily och The Jakarta Post (Indonesien) och littlegreybox.net (Australien). Den här gången får de luncha på 1909 Sigtuna Stadshotell, gå på guidad tur i Sigtuna stad, besöka Sigtuna museum, besöka och dricka kaffe på Rosersbergs slott och Slottshotellet samt äta middag på Hotell Kristina. Övernattar gör de på Stora Brännbo, där de även kommer att få höra om hotellnätverkets hållbarhetsarbete och såklart uppleva Brännbo.

Det är vid sådana här tillfällen vårt starka samarbete är som bäst. Vi bjuder in och visar upp, och ni våra samarbetspartners är generösa att bjuda på era produkter.

PS. Just nu flyttar vi om på Drakegården. Entrén har fått ett ansiktslyft och ett kontor har flyttat till nedervåningen. Kom gärna förbi och hälsa på!

För er som är med i Frukostklubben och Hotellnätverket så är nästa möte planerat till den 25 augusti.

Önskar er alla en härlig sommar!

Eva Camél Fuglseth med kollegor
Destination Sigtuna AB